Mellőzött érdekvédők

Míg a MÁV vezetése szerint a vasúttársaság új stratégiájáról, addig a szakszervezetek szerint lényegében a vállalat megszüntetéséről döntött a kormány.

Bákonyi Ádám
2003. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem teremti meg a döntés a vasút reformjának feltételeit, így nem valósul meg a MÁV Rt. versenyképessé tétele, és ez a hazai vasúttársaság megszűnéséhez vezethet – jelentette ki lapunknak Simon Dezső a szerdai kormánydöntéssel kapcsolatban. Eszerint 2006 végéig tizenegyezer embert érintő „létszám-racionalizálást” hajtanak végre a MÁV-nál, az állam pedig hatvanmilliárd forintos hitel felvételére vállal kezességet a társaság átalakításáért. A Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke hangsúlyozta, hogy elfogadhatatlannak tartják a létszámcsökkentésre vonatkozó döntést, mert annak előkészítése során a szaktárca nem folytatott érdemi tárgyalásokat a szakszervezettel. A VSZ december 8-án Budapesten tartandó nagygyűlésén dönt arról, hogy céljai megvalósításához – szükség esetén – milyen nyomásgyakorló eszközöket vesz igénybe. A kormánydöntés módosítása céljából ugyanakkor a tárgyalások azonnali megkezdését javasolta Csillag István közlekedési miniszterhez írt levelében a VSZ. – Sem a kormánynak, sem a közlekedési minisztériumnak, sem a MÁV-nak nem lehet hinni – fogalmazott lapunknak Borsik János. A Mozdonyvezetők Szakszervezetének alelnöke szerint „erőltetett koalíciós alku” jelent meg a kormánydöntésben, amely már nem a MÁV reformjáról, hanem újabb megfogalmazás szerint a társaság EU-konform átalakításáról szól. Borsik szerint mivel a Vasúti Érdekegyeztető Tanács elé nem terjesztettek semmiféle létszámleépítéssel kapcsolatos dokumentumot, arról nem lehet érdemben nyilatkozni.
Az Orbán-kormány idején legharcosabbnak mutatkozó Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnökét nem értük el, mivel Gaskó István a MÁV Rt. felügyelőbizottságának ülésén vett részt.
***
Deficitre számít a MÁV.
A kormány megerősítette a vasúttársaság új stratégiáját, amelyben a minőségi személyszállítás megvalósítása, a pályák felújítása kiemelt helyen szerepel – hangsúlyozta tegnap Mándoki Zoltán. A vasúttársaság vezérigazgatója ugyanakkor jelezte, hogy továbbra sem oldódott meg a MÁV megfelelő finanszírozása, és 2004-től is jelentős deficitre lehet számítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.