Jelentős mértékben növekedett a Ferihegyi repülőtér forgalma az első háromnegyed évben, ebben az időszakban több utast fogadott a légikikötő, mint 2002-ben összesen. A BA Rt. adatai szerint tavaly 3,460 millió utas fordult meg Ferihegyen, 2003 első kilenc hónapjában viszont 3,741 millióan vették igénybe a terminálok szolgáltatásait, a forgalom év végéig elérheti az ötmillió főt. Az összes kereskedelmi forgalom 87 százaléka volt Európán belüli, egyre többen érkeznek viszont a repülőtérre, illetve hazánkba – turistaként, üzleti célból vagy átszálló utasként – az ázsiai, óceániai térségből, illetve az afrikai kontinensről. Az utasok többsége – 56,4 százaléka – továbbra is a Malév Rt. járatait veszi igénybe.
Nyugat-Európában tízszázalékos mértékben növekszik évente az olcsó repülőjegyeket biztosító fapados légitársaságok forgalma, a hazai piacon – mint ismert – idén jelentek meg először az első cégek. Hárskuti János, a BA Rt. vezérigazgatója tegnap arról szólt, hogy újabb fapados cégek megjelenése várható a hazai piacon, ehhez viszont elengedhetetlen a kis- kapacitású Ferihegy 1 terminál fejlesztése. A terminál naponta 800 utas fogadására alkalmas, hátrányt jelent ugyanakkor, hogy a BA Rt. egyszerre csak egy járatot tud kiszolgálni. A terminál átalakításának becsült költsége 2-3 milliárd forint: a tervek szerint jövő év közepén fejeznék be a fejlesztéseket, amennyiben a munkálatok megkezdéséről döntést hoz a BA Rt. vezetése.
A rövid távú fejlesztési tervek között szerepel az áruforgalmi-logisztikai új Cargo-bázis, illetve egy parkolóház építése a Ferihegy 2 terminál közelében. Kepecs György, a BA Rt. elnöke tegnap arról szólt, hogy a Cargo üzembe helyezése új kitörési pont lehetne, hiszen a globális légi áruforgalom évente 5,5 százalékkal növekszik, nemzetközi repülőterünk pedig kitűnő földrajzi adottságokkal rendelkezik.
A tervek szerint a fejlesztések jövőre kezdődnek, a hatmilliárd forintba kerülő új létesítményt 2005 közepén adnák át. A BA Rt. a beruházást, illetve üzemeltetést a Malév Rt.-vel képzelné el, ám mint ismert, a Lufthansa is érdeklődött a projekt iránt. A BA Rt. új parkolóházat is építene, ám az igazgatóság még nem fogadta el a 2004. évi üzleti tervet. Hasonlóképpen nincs még döntés arról, hogy milyen mértékben vennének igénybe hiteleket és mennyi saját forrást biztosítanának a fejlesztésekhez.

Se pénz, se ház – Megszólalt az Origónak az életéért küzdő győri lottónyertes