Növekszik Ferihegy utasforgalma

A Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtéren az idei első háromnegyed évben több utas fordult meg, mint a 2002. év egészében. A légikikötőt üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. kiemelt fejlesztési tervei között szerepel 2004-ben a Ferihegy 1 terminál átalakítása, az új Cargo-bázis és parkolóház építésének megkezdése. Egyelőre azonban a BA Rt.-nek még nincs elfogadott üzleti terve.

Putsay Gábor
2003. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős mértékben növekedett a Ferihegyi repülőtér forgalma az első háromnegyed évben, ebben az időszakban több utast fogadott a légikikötő, mint 2002-ben összesen. A BA Rt. adatai szerint tavaly 3,460 millió utas fordult meg Ferihegyen, 2003 első kilenc hónapjában viszont 3,741 millióan vették igénybe a terminálok szolgáltatásait, a forgalom év végéig elérheti az ötmillió főt. Az összes kereskedelmi forgalom 87 százaléka volt Európán belüli, egyre többen érkeznek viszont a repülőtérre, illetve hazánkba – turistaként, üzleti célból vagy átszálló utasként – az ázsiai, óceániai térségből, illetve az afrikai kontinensről. Az utasok többsége – 56,4 százaléka – továbbra is a Malév Rt. járatait veszi igénybe.
Nyugat-Európában tízszázalékos mértékben növekszik évente az olcsó repülőjegyeket biztosító fapados légitársaságok forgalma, a hazai piacon – mint ismert – idén jelentek meg először az első cégek. Hárskuti János, a BA Rt. vezérigazgatója tegnap arról szólt, hogy újabb fapados cégek megjelenése várható a hazai piacon, ehhez viszont elengedhetetlen a kis- kapacitású Ferihegy 1 terminál fejlesztése. A terminál naponta 800 utas fogadására alkalmas, hátrányt jelent ugyanakkor, hogy a BA Rt. egyszerre csak egy járatot tud kiszolgálni. A terminál átalakításának becsült költsége 2-3 milliárd forint: a tervek szerint jövő év közepén fejeznék be a fejlesztéseket, amennyiben a munkálatok megkezdéséről döntést hoz a BA Rt. vezetése.
A rövid távú fejlesztési tervek között szerepel az áruforgalmi-logisztikai új Cargo-bázis, illetve egy parkolóház építése a Ferihegy 2 terminál közelében. Kepecs György, a BA Rt. elnöke tegnap arról szólt, hogy a Cargo üzembe helyezése új kitörési pont lehetne, hiszen a globális légi áruforgalom évente 5,5 százalékkal növekszik, nemzetközi repülőterünk pedig kitűnő földrajzi adottságokkal rendelkezik.
A tervek szerint a fejlesztések jövőre kezdődnek, a hatmilliárd forintba kerülő új létesítményt 2005 közepén adnák át. A BA Rt. a beruházást, illetve üzemeltetést a Malév Rt.-vel képzelné el, ám mint ismert, a Lufthansa is érdeklődött a projekt iránt. A BA Rt. új parkolóházat is építene, ám az igazgatóság még nem fogadta el a 2004. évi üzleti tervet. Hasonlóképpen nincs még döntés arról, hogy milyen mértékben vennének igénybe hiteleket és mennyi saját forrást biztosítanának a fejlesztésekhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.