Túlértelmezett ÁSZ-vizsgálat

Egyik fél sem követett el törvénysértést azzal, hogy a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) egyedüliként nyújtott be ajánlatot a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek az M7-es felújítására – nyilatkozta tegnap Tímár Gyula, a konzorcium egyik fővállalkozó cégének, a Vegyépszer Rt.-nek az elnök-vezérigazgatója.

Putsay Gábor
2003. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszautasítja a Vegyépszer Rt. Keller László közpénzügyi államtitkár azon kijelentését, hogy a felújított M7-es autópálya balesetveszélyes lenne – jelentette ki tegnap Tímár Gyula, a MAK egyik fővállalkozó cégének, a Vegyépszer Rt.-nek az elnök-vezérigazgatója. A közpénzügyi államtitkár szerint az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése az M7-es autópályáról arra mutat rá, hogy az adófizetők pénzét megterhelve, az ő életüket veszélyeztetve végezték el a felújítást az NA Rt. által megbízott cégek. Az ÁSZ szerint az M7-es autópálya érd– zamárdi szakaszának felújítása közbeszerzés nélkül történt, így nem érvényesült a verseny árleszorító hatása, és az általuk elvégzett mérések szerint a burkolatvastagsági és a forgalmi sávok szélessége nem felel meg a műszaki követelményeknek. Tímár Gyula hangsúlyozta: korrekt műszaki és a piaci viszonyoknak megfelelő árajánlatot adtak a beruházónak, a szerződésben foglaltak szerint és a független ellenőrök jóváhagyásával adták át az M7-est az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek.
*
A Vegyépszer Rt. vezetője visszautasította Keller László azon kijelentését, hogy a fővállalkozó két és fél milliárd forint kamatmentes kölcsönt kapott az államtól. Elmondta: a Vegyépszer Rt. tíz százalék előleget kapott az NA Rt.-tól, a kivitelezési munkák megkezdéséhez. Az autópálya-építő konzorcium 64,4 milliárd forintért végezte el az M7-es felújítását, ami Tímár Gyula szerint az akkori piaci viszonyoknak megfelelően jóváhagyott ár volt a beruházó részéről. Az ÁSZ jelentésében vitatott például a 17– 111. kilométer szakaszra eső költség, mivel a szakértő által kalkulált 22,3 milliárd forint helyett a szerződésben 27,8 milliárd forint szerepel. Az ÁSZ-szakértői véleményben ugyanakkor megtalálható, hogy ilyen műszaki tartalmú autópálya- rekonstrukció Magyarországon még nem történt, ezért a többletköltséget e körülmény figyelembe- vételével kell értékelni.
Az ÁSZ-nak a műszaki tartalomra vonatkozó megállapításait vitatja az autópálya-építő cég, ennek ellenére nem zárkóznak el attól, hogy a hiányosságokat garanciális kötelezettségük terhére kijavítsák. Az ÁSZ-vizsgálat többek között kifogásolja, hogy a műszaki élettartamot az ajánlott húsz év helyett tíz évben határozták meg. Farkas László, a Vegyépszer Rt. elnök- vezérigazgatója ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a szerződésben a várható forgalmi és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve tízéves élettartamra tartott igényt a megrendelő, a cégek ennek megfelelően építették meg a burkolatot. Ugyancsak kifogást emelt az ÁSZ, hogy a jobb pálya 1045 méter hosszú szakaszán a forgalmi sávok szélessége nem az előírások szerinti, a burkolat vastagsága sem felel meg a műszaki követelményeknek. Farkas László szerint a sztráda minden pontján megfelelő méretű burkolatot építettek a megbízott cégek, a forgalmi sávok szélessége a főpályán egységes, néhány centiméteres eltérés az említett szakaszon a pihenőhelyek lehajtóinál, illetve leállósávoknál tapasztalható.
A Vegyépszer Rt. és a Hídtechnika Kft. vásárolja meg a Ganz Híd- és Acélszerkezet Rt. százszázalékos tulajdonrészét. A Hídtechnika jelenleg a Hídépítő Rt. érdekeltségébe tartozik, így gyakorlatilag az EU-csatlakozás előtt egy jelentős piaci erőt képviselő hazai csoportosulás jön létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.