Visszautasítja a Vegyépszer Rt. Keller László közpénzügyi államtitkár azon kijelentését, hogy a felújított M7-es autópálya balesetveszélyes lenne – jelentette ki tegnap Tímár Gyula, a MAK egyik fővállalkozó cégének, a Vegyépszer Rt.-nek az elnök-vezérigazgatója. A közpénzügyi államtitkár szerint az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése az M7-es autópályáról arra mutat rá, hogy az adófizetők pénzét megterhelve, az ő életüket veszélyeztetve végezték el a felújítást az NA Rt. által megbízott cégek. Az ÁSZ szerint az M7-es autópálya érd– zamárdi szakaszának felújítása közbeszerzés nélkül történt, így nem érvényesült a verseny árleszorító hatása, és az általuk elvégzett mérések szerint a burkolatvastagsági és a forgalmi sávok szélessége nem felel meg a műszaki követelményeknek. Tímár Gyula hangsúlyozta: korrekt műszaki és a piaci viszonyoknak megfelelő árajánlatot adtak a beruházónak, a szerződésben foglaltak szerint és a független ellenőrök jóváhagyásával adták át az M7-est az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek.
*
A Vegyépszer Rt. vezetője visszautasította Keller László azon kijelentését, hogy a fővállalkozó két és fél milliárd forint kamatmentes kölcsönt kapott az államtól. Elmondta: a Vegyépszer Rt. tíz százalék előleget kapott az NA Rt.-tól, a kivitelezési munkák megkezdéséhez. Az autópálya-építő konzorcium 64,4 milliárd forintért végezte el az M7-es felújítását, ami Tímár Gyula szerint az akkori piaci viszonyoknak megfelelően jóváhagyott ár volt a beruházó részéről. Az ÁSZ jelentésében vitatott például a 17– 111. kilométer szakaszra eső költség, mivel a szakértő által kalkulált 22,3 milliárd forint helyett a szerződésben 27,8 milliárd forint szerepel. Az ÁSZ-szakértői véleményben ugyanakkor megtalálható, hogy ilyen műszaki tartalmú autópálya- rekonstrukció Magyarországon még nem történt, ezért a többletköltséget e körülmény figyelembe- vételével kell értékelni.
Az ÁSZ-nak a műszaki tartalomra vonatkozó megállapításait vitatja az autópálya-építő cég, ennek ellenére nem zárkóznak el attól, hogy a hiányosságokat garanciális kötelezettségük terhére kijavítsák. Az ÁSZ-vizsgálat többek között kifogásolja, hogy a műszaki élettartamot az ajánlott húsz év helyett tíz évben határozták meg. Farkas László, a Vegyépszer Rt. elnök- vezérigazgatója ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a szerződésben a várható forgalmi és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve tízéves élettartamra tartott igényt a megrendelő, a cégek ennek megfelelően építették meg a burkolatot. Ugyancsak kifogást emelt az ÁSZ, hogy a jobb pálya 1045 méter hosszú szakaszán a forgalmi sávok szélessége nem az előírások szerinti, a burkolat vastagsága sem felel meg a műszaki követelményeknek. Farkas László szerint a sztráda minden pontján megfelelő méretű burkolatot építettek a megbízott cégek, a forgalmi sávok szélessége a főpályán egységes, néhány centiméteres eltérés az említett szakaszon a pihenőhelyek lehajtóinál, illetve leállósávoknál tapasztalható.
A Vegyépszer Rt. és a Hídtechnika Kft. vásárolja meg a Ganz Híd- és Acélszerkezet Rt. százszázalékos tulajdonrészét. A Hídtechnika jelenleg a Hídépítő Rt. érdekeltségébe tartozik, így gyakorlatilag az EU-csatlakozás előtt egy jelentős piaci erőt képviselő hazai csoportosulás jön létre.

Tuja a kertekben: miért száradnak ki, és meg lehet-e őket menteni?