Három éve működik veszteségesen a MÁV Rt. tájékoztatása szerint az MM Cargo Kft., ezért a céget megszüntetné és a tevékenységet átszervezné a vasúttársaság. Az MM Cargo – mint arról már beszámoltunk – a MÁV hálózatán többek között mozifilmeket, humanitárius eszközöket, vérkészítményeket továbbít. Lapunk úgy értesült: a megrendelők részéről továbbra is komoly igény mutatkozik a vasúti kisáruszállítás iránt, így például az Országos Vérellátó Központban nagy felháborodást váltott ki a MÁV döntése. A MÁV illetékese lapunkat úgy tájékoztatta, hogy még nincs végleges döntés, információink szerint azonban az MM Cargo március 31-ig működik. A cég száz dolgozóját elbocsátják, ám mivel a közúti szállítás költségesebb, egyelőre csak vizsgálják a MÁV-nál annak lehetőségét, hogyan továbbítanák személyszállító vonatokon a kisárukat.
Értesüléseink szerint az MM Cargo leépülésének egyik indoka, hogy a vasúttársaság nem biztosította teljeskörűen a működési feltételeket. A cég az alaptevékenység mellett a poggyászmegőrzést is feladatul kapta a MÁV-tól, a tulajdonos azonban a költségeket teljeskörűen nem térítette meg: a poggyászmegőrzés éves szinten tizenkétmillió forint költséget jelentett, a MÁV viszont hatmillió forintos támogatást nyújtott. Külön díjat fizetnek továbbá a MÁV-nak, ha olyan állomásra továbbítanak árut, ahol az MM Cargo nem tartott személyzetet. A MÁV értesüléseink szerint késve számlázta le a szolgáltatások ellenértékét, a kifizetendő összeg önmagában lehetetlenné tette a további működést.
A MÁV Rt.-nél ezzel szemben állítják: az MM Cargo alaptőkéjét legutóbb ötvenmillió forinttal emelték, ennek ellenére a cég felélte tartalékait. A MÁV vezetése szerint a hatékonyabb működés eléréséhez sem bér, sem költség, sem a létszám oldalon nem tettek intézkedéseket. A cég felszámolása információink szerint százmillió forintba kerül, és mivel a munkavállalók nagy része vasutas, nehéz számukra az újbóli elhelyezkedés, főként azokban a régiókban, ahol a munkanélküliség meghaladja az országos átlagot.
Annyi bizonyos, hogy az MM Cargo ingatlanjai nem maradnak üresen, hiszen igen nagy az érdeklődés irántuk. Az ingatlanok egy részének az átalakítását már megkezdte a MÁV, hogy az új bérlők, netán vevők igény szerint használhassák.
***
A céghálózaté a jövő?
Márkus Imre, a MÁV Rt. miniszteri biztosa a kis- és középvállalkozások körében Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban és Magyarországon, egy japán alapítvány segítségével elvégzett kutatás eredményeit értékelő konferencián elmondta: ennek célja, hogy három hónappal az EU-csatlakozás előtt felhívják a kkv.-k vezetőinek figyelmét a csatlakozás után várható buktatókra, a tapasztalatok megosztásával pedig útmutatót adjanak a kisvállalkozások számára. A kkv.-k EU-csatlakozás utáni fennmaradásnak egyik lehetősége, ha céghálózatokat alakítanak ki, ezt a gazdasági tárca pénzügyileg is támogatja – mondta Vágó Júlia, a GKM főosztályvezetője. (MTI)

Orbán Viktor: Győzike ide kevés lesz, indulnak a sajtóperek!