Mi lesz a kisáru-fuvarozóval?

Annak ellenére, hogy a MÁV Rt. felszámolná a kisáru-fuvarozást végző MM Cargo Kft.-t, a megrendelők továbbra is igénylik a vasúti szállítást. A MÁV szerint az MM Cargo felélte vagyonát.

Putsay Gábor
2004. 02. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három éve működik veszteségesen a MÁV Rt. tájékoztatása szerint az MM Cargo Kft., ezért a céget megszüntetné és a tevékenységet átszervezné a vasúttársaság. Az MM Cargo – mint arról már beszámoltunk – a MÁV hálózatán többek között mozifilmeket, humanitárius eszközöket, vérkészítményeket továbbít. Lapunk úgy értesült: a megrendelők részéről továbbra is komoly igény mutatkozik a vasúti kisáruszállítás iránt, így például az Országos Vérellátó Központban nagy felháborodást váltott ki a MÁV döntése. A MÁV illetékese lapunkat úgy tájékoztatta, hogy még nincs végleges döntés, információink szerint azonban az MM Cargo március 31-ig működik. A cég száz dolgozóját elbocsátják, ám mivel a közúti szállítás költségesebb, egyelőre csak vizsgálják a MÁV-nál annak lehetőségét, hogyan továbbítanák személyszállító vonatokon a kisárukat.
Értesüléseink szerint az MM Cargo leépülésének egyik indoka, hogy a vasúttársaság nem biztosította teljeskörűen a működési feltételeket. A cég az alaptevékenység mellett a poggyászmegőrzést is feladatul kapta a MÁV-tól, a tulajdonos azonban a költségeket teljeskörűen nem térítette meg: a poggyászmegőrzés éves szinten tizenkétmillió forint költséget jelentett, a MÁV viszont hatmillió forintos támogatást nyújtott. Külön díjat fizetnek továbbá a MÁV-nak, ha olyan állomásra továbbítanak árut, ahol az MM Cargo nem tartott személyzetet. A MÁV értesüléseink szerint késve számlázta le a szolgáltatások ellenértékét, a kifizetendő összeg önmagában lehetetlenné tette a további működést.
A MÁV Rt.-nél ezzel szemben állítják: az MM Cargo alaptőkéjét legutóbb ötvenmillió forinttal emelték, ennek ellenére a cég felélte tartalékait. A MÁV vezetése szerint a hatékonyabb működés eléréséhez sem bér, sem költség, sem a létszám oldalon nem tettek intézkedéseket. A cég felszámolása információink szerint százmillió forintba kerül, és mivel a munkavállalók nagy része vasutas, nehéz számukra az újbóli elhelyezkedés, főként azokban a régiókban, ahol a munkanélküliség meghaladja az országos átlagot.
Annyi bizonyos, hogy az MM Cargo ingatlanjai nem maradnak üresen, hiszen igen nagy az érdeklődés irántuk. Az ingatlanok egy részének az átalakítását már megkezdte a MÁV, hogy az új bérlők, netán vevők igény szerint használhassák.
***
A céghálózaté a jövő?
Márkus Imre, a MÁV Rt. miniszteri biztosa a kis- és középvállalkozások körében Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban és Magyarországon, egy japán alapítvány segítségével elvégzett kutatás eredményeit értékelő konferencián elmondta: ennek célja, hogy három hónappal az EU-csatlakozás előtt felhívják a kkv.-k vezetőinek figyelmét a csatlakozás után várható buktatókra, a tapasztalatok megosztásával pedig útmutatót adjanak a kisvállalkozások számára. A kkv.-k EU-csatlakozás utáni fennmaradásnak egyik lehetősége, ha céghálózatokat alakítanak ki, ezt a gazdasági tárca pénzügyileg is támogatja – mondta Vágó Júlia, a GKM főosztályvezetője. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.