Alfa Romeo 147 GTA

Alig néhány hónappal a 156 GTA és Sportwagon GTA megjelenése után újabb taggal bővült az Alfa Romeo szupersportos családja. A kompakt 147-esből kifejlesztett GTA modell kategóriája legerősebb és leggyorsabb tagja: 250 lóerős, hathengeres motorja 6,3 másodperc alatt csúzlizza százas tempóra az autót, a száguldás pedig egészen 246 km/h-ig tart.

MNO
2004. 03. 24. 5:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Alfa gondosan ügyelt arra, hogy megőrizze az alapmodell vonalait, ezért mindössze néhány stratégiai ponton módosították a 147 megjelenését. Kiszélesítették a 17 collos kerekeket rejtő kerékdobokat, a fényszóró fekete hátteret kapott, a ködlámpákat pedig kijjebb helyezték, hogy helyet adjanak a széles hűtőnyílásnak. Oldalról az átrajzolt küszöb és a GTA család számára fenntartott, ötlyukú könnyűfém felni tűnik fel. Teljesen új kialakítású a 147 hátsó lökhárítója, amely alatt három részre osztott diffúzor található.



Hasonlóan kis számú, de célratörő módosítást eszközöltek az utastérben. Vadonatúj háromküllős sportkormányt és alumínium pedálburkolatot kapott a GTA. A sportüléseket többféle színben, illetve egy- vagy kéttónusú bőrkárpittal kínálják, a plafont sötétszürke kárpit borítja. Feketére festették az új rajzolatú műszerek hátlapját, a küszöböt pedig GTA logós fémbetét borítja.
A lényegi változások természetesen ennél mélyrehatóbbak. Megerősítették az első futómű alsó keresztlengőkarját, módosították a rugó- és lengéscsillapító beállításokat, és nagyobb átmérőjű stabilizátort szereltek fel. Teljesen átdolgozták a hátsó MacPherson felfüggesztés geometriáját, így nagy mértékben javult az autó úttartása, és a rugózás is finomabb, érzékenyebb lett.
A figyelem középpontjában a nagy testvérből már ismert 3,2 literes V6-os áll. A 156 GTA-t dinamikusan mozgató blokk csodákra képes a könnyebb 147-essel: 300 Nm maximális nyomatéka révén kevés váltással vezethető, a gyári adatok alapján városban szinte folyamatosan hatodik fokozatban haladhatunk.



Mindazonáltal a GTA nem a komótos sofőrök járműve. A rendkívüli menetteljesítmények különleges óvintézkedéseket tettek szükségessé. A fellelhető legfejlettebb blokkolásgátló rendszert alkalmazták, amelynek aktív érzékelői a szokásosnál gyorsabban reagálnak a kerék megcsúszásakor. A járműdinamikai szabályozó rendszer (VDC) a márka zászlóshajójából, a 3,0 V6-os Alfa 166-ból érkezett. A nyomatékszabályozóval és kipörgésgátlóval kombinált berendezés kikapcsolhatatlan, ám kifejezetten sportosra hangolták, így kizárólag vészhelyzetben lép közbe, nem csorbítva a vezetés élvezetét.



Értékelés

- Motor: mint minden az Alfa 147 GTA-n, a motor is az autózás élményét szolgálja. Bivalyerős, gyönyörű a hangja, és teljesen mindegy, hogy mennyit fogyaszt.
- Komfort: ahhoz képest, hogy az Alfa 147 GTA közúti versenygép, meglepően komfortos. A sportülések még a széria foteleknél is jobban tartanak, a futómű pedig csak annyival feszesebb, hogy gyorsabban mehessünk a kanyarokban.
- Ár/érték arány: minden relatív, a sportkocsik ár-érték aránya pedig végképp az. A lóerők számához és az Alfa 147 GTA által nyújtott vezetési élményhez képest nem is sok a várhatóan tízmillió forint körüli ár, de az értékvesztés egészen biztosan horribilis lesz.
- Használati érték: ez gyakorlatilag egyezik a sima változatéval, azaz elöl tágas, hátul szűkös utastér, és szerény méretű raktér.
- Biztonság: ebben megint csúcs a kis Alfa. A biztonsági arzenál a gyengébben motorizált változatokon is példás, ehhez a GTA esetében jön még a szuperharapós fékrendszer.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.