Az autóvadász

Három év alatt hatszázhuszonnyolc lopott és bűncselekmények következtében körözött személyautót talált meg speciális felszereltségű járőrkocsijával Sánta László „autóvadász”. Az alvilágtól e tevékenységével közel egymilliárd forint értéket visszaszerző férfi meghívásra, kosztért-kvártélyért a vidéki városokban is végez felderítést. A sikernek viszont ára van: reggelente rendszámok és térképek képeivel kel, a balatoni üdülések alkalmával pedig rendre elvonási tünetei vannak.

Varga Attila
2004. 03. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meg fogsz dögleni, meg fogsz dögleni – recseg az érdes férfihang az autóvadász mobiltelefonjába. Közben egy lakótelepi közlekedőúton araszol az autó, s mit is mondhatna erre emberünk. – Tévedsz, mert te nem tudod, hogy ki vagyok én. Hát, én vagyok a hegylakó, s négyszáz éve élek már… – feleli az ismeretlennek Sánta László.
Döbbent csönd, aztán kattan egyet a telefonfülkében letett kagyló.
Megesik ez is. Az autólopásra szakosodott társulatok tudják, hogy ki szerzi viszsza az eltulajdonított járműveket. Máskor követ dobnak a kocsi oldalához. Viszont fontosabb az, hogy sokan gratulálnak, vagy csak annyit szólnak: csak így tovább. Sánta László akkumulátoros kütyük, műholdas készülékek, vizuális rendszámfelismerő rendszerek társaságában napi átlagban százhúsz-százötven kilométert furikázik a budapesti utcákon. Ez a hivatása. Gyanús neki a megereszkedett gumi, a vízösszefolyás a kerekek alatt, a poros karosszéria, a szélvédőn elhelyezett cetlik sokasága is. A megtalált autókról statisztikát vezet. Mikor, honnan, milyen értékű autót loptak el, s mindezek alapján egy bűnözői térképet készít.
Fejhallgatós mikrofonba beszél, Dénes, Géza, Elemér, majd jönnek a számok. – Rendben – hallatszik a készülékből, s ha mégsem, ha lopott az autó, vagy körözött a rendszám, akkor Beethoven Örömódája csendül fel.
Helén, Helén, Viktor… Miklós, László, Zoltán… Dénes, Péter, Katalin… – hallatszik a munkazaj.
– Láttam, hogy nagy a káosz a gépjármű-nyilvántartás területén. A kilencvenes évektől fogva jártam az önkormányzati és rendőrségi berkeket, s ötleteimet megosztottam a hozzáértőnek mutatkozó emberekkel, de nem történt semmi sem – magyarázza a férfi. Mivel 1995–96-ban már évi 17 ezer autót loptak el Magyarországon, mondhatni, nagyban ment a roncsimport és a klónozás (lopott kocsira másik alvázszámot raktak), ezért a Belügyminisztérium kidolgozott egy új nyilvántartási struktúrát, amely magában foglalta az okmánycserét, a járműkísérő lap bevezetését, a törzskönyvezést és a gépjármű eredetiség-vizsgálatát is. Sánta László sem volt rest, 1997-ben létrehozta az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesületét, majd 2000-ben felvetődött benne az a gondolat, hogy mivel egyre több gépkocsi esik át az eredetiség-vizsgálaton, tehát számítógépes rendszerbe kerülnek az ismertetői, ezt az adatbázist fel lehetne használni a lopott autók keresésekor is.
Az egyik, THG elnevezésű, magyar eredetiség-vizsgáló holdingcsoporttal közösen – akiknél naponta több száz gépjármű került a nyilvántartásba – megalapítottak egy civil autókereső rendszert. Először öt napra kapott kölcsönbe egy gépjárművek azonosítására alkalmas szoftvert, s ez idő alatt öt lopott autót meg is talált. Később a rendőrség autólopások megelőzésére és felkutatására létrehozott Gepárd csoportja is kapott egy hasonló készüléket, de mivel nem volt erre a célra szabad autójuk, Sánta László autós érdekvédelmisként tartós használatra megkapta azt, a holdingcsoport pedig egy Opel Astrát bocsátott a rendelkezésére. Két hónap alatt újabb 42 lopott autót talált meg, de visszakérték tőle a hárommillió forint értékű bemutatós készüléket. Sánta el volt keseredve. Itt az autó, de sehol a technika! A Belügyminisztériumhoz fordult, támogató levelet kért, amelynek segítségével végül az egyik biztosítótársaságtól ingyen kapott egy leselejtezésre ítélt készüléket, s 2001. január 16-án elkezdődött a tényleges vadászat. Az év végéig már 250 lopott autót talált meg.
A február végi hűvös reggelen a harmadik kerületben, a Római-lakótelepen vizslatjuk a rendszámokat. Sánta László a ma hajnal kettőig ellopott kocsik azonosító jeleit, rendszámukat, típusukat, színüket és az alvázszámokat már letöltötte a belügyi szerverről. A rendszámfelismerő rendszer segítségével menet közben – a tulajdonos zaklatása nélkül – e napon akár több ezer autót leszünk képesek lecsekkolni. És megint szól a munkazaj: Helén, Helén, Miklós…, Nándor, Ottó, Miklós…
Az autóvadász, ahogy híre ment áldásos tevékenységének, a polgárőrök meghívására már vidékre is járt vadászni. Mivel a benzint fizetik a támogatók, kosztot és kvártélyt kért csupán. Eger, Szombathely, Győr… – sorolja a városokat. Egy a közös jellemzőjük: mindenhol talált lopott, körözött gépjárműveket. Mint mondja, egy pályázatnak köszönhetően 2002-ben már tíz vidéki polgárőrszervezet rendelkezett gépjárműrendszám-felismerő rendszerrel. Két éve közösen Szent Kristóf-napi vadászatokat is tartanak. Az elsőn hét vadász nyolc és fél óra alatt tíz darab eltulajdonított autót talált. A második találkozón 15 vadász 24 lopott autót, 6 egyéb bűncselekményért – rablásért, cserbenhagyásos gázolásért – körözött gépjárművet s öt egyedi azonosítóját meghamisított, más rendszámos kocsit fogott. E vetélkedőkön a vadászterületek kiosztása sorsolásos alapon történt. A lopott gépjárműért tíz, a bűncselekmények elkövetésekor rögzített gázolásért, rablásért körözött autóért nyolc, a hamis rendszámos autóért öt, a lopott rendszámosért szintén öt pont járt. Három pont járt az elkövetőért is, de a bűnözők elfogása legyen inkább a rendőrség dolga – teszi hozzá a férfi.
– A vidéki vendégvadászok mellett a német szövetségi rendőrség berlini kapitányságának középvezetője, Luczh Herholcz oberkomisszár is részt vett az egyik cserkészésen – tudom meg. – Csodálkozott is, hogy ilyen technikájuk még nekik sincsen. Magyar szellemi termék, hungaricum a Zsaru-CAR felismerő rendszer – teszi hozzá Sánta László, aki 2003-ban már a határőrség határvadászainak is besegített.
Azt kérdem tőle, mert miről is faggatnám mellékesen a szakembert, hogy mi a hatásos védekezés az autótolvajlás ellen. Véleménye szerint a tolvajok normaidőre lopnak, s öt perc elteltével másik autóval próbálkoznak. Szerinte minél több lopásgátló rendszert, technikai ördöngösséget kell a járműbe elrejteni, s akkor esélyünk van rá, hogy az autónkat ott találjuk, ahol leállítottuk. Dicséri az autójában található műholdas navigációs nyomkövető rendszert, amelynek óriási jelentősége van műholdas lopott gépjárművek felkutatásában. Az első ilyen nagy fogása egyből öt autó volt. A belvárosban elloptak egy olasz rendszámú Audit, amelyet a tettesek egy garázsban rejtettek el a XVIII. kerületben. Mivel külföldi volt a műholdas szolgáltató, nem rendelkeztek igen részletes Magyarország-térképpel. A milánói székhelyű szolgáltató ugyan – lakóövezet-pontossággal – fokra, percre megadta a koordinátákat, de azt már itt kellett finomítani, hogy melyik utca melyik házáról van szó. Az autóvadász egy öt-tíz méteres körzetet határozott meg, majd nyomkövetővel a garázsig is eljutott. A Gepárd csoport kinyittatta a garázst, és legnagyobb megdöbbenésükre nemcsak a keresett Audit, hanem egy német és egy osztrák lopott Audit, továbbá egy darabokra szétszedett Audi TT-kupét és egy Golfnak a darabjait is megtalálták.
Gyakran rendőrökkel, nyomozókkal megy dolgozni. Ha önállóan cserkészik, s lopott vagy körözött rendszámú autót talál, betelefonál a 112-re, a központi ügyeletre, és kihívja a rendőröket.
Talált már a Télapónak írt gyermeki levélre autót, vagy karácsonyra, amikor a járművet úgymond a Jézuska hozta vissza. Tavaly december 25-én is hajnal négykor kelt, ötkor Dunakeszi utcáin körbenézett, majd nyolc óra tíz perckor a XV. kerületben egy VW Polóra lelt, tizenegykor a XI. kerületben pedig egy egy hónappal korábban ellopott Roverre. – Hívom a tulajdonost, halló, itt az angyalka beszél. Itt állok a kocsija mellett, hátul egy plüsstehénke. Nem hiszi? Ha nem hiszi el, jöjjön ide, a rendőrökkel közösen átadjuk az ajándékot.
És, mert ezt is meg kell említeni: a többmilliós autókat megtaláló férfi hálából gyakran kap ajándékkosarat vagy műszaki eszközt az autójára.
Tovább araszolunk a Római-lakótelepen. A Sóvári utcában egyszer csak felcsendül az Örömóda. – Hoppá, kapás van! Aki keres, az talál! – kiált fel boldogan. Szürke, kombi Ford Mondeót látunk egy füves területen. – Most megnézzük, hogy miért körözik! – felkiáltással nyúl a telefonjához.
– Sánta Laci, a gyorsreagálású Gepárd kommandó ZsaruCar különítményétől jelentkezem! Lenne egy rendszámom körözésre. Helén, Róbert, Aladár…
Kisvártatva kiderül, hogy a kocsit 2003. december 6-án lovasították meg. Kölcsönzős autó, a járművet a külföldi bérlőtől tulajdonították el. „Kisvártatva” jönnek a rendőrök, s jegyzőkönyvet vesznek fel. Gurulunk tovább, majd irány az egyik lakótelepi cukrászda. Megérdemlünk egy cappuccinót, de ötmilliós autónál ő általában egy szivarra is rágyújt.
Sánta László egyre több időt szán a vadászatra. Terve, hogy a magyar gépjármű-felderítés egyharmadát ő mondhassa a magáénak. Évente kétszáz autót talál meg, ez pedig jelenleg 15 százalékos hozzájárulás a rendőri munkához. – Most már ketten vagyunk, mert van egy klónom is. Ma délelőtt az M0-son van a rendőrökkel, délután pedig két dél-pesti kerületet derít fel – mondja vidáman.
Amikor arról kérem, hogy mit szól megszállottságához a környezete, visszakérdez: – Mit csináljak otthon? Porszívózzak? – Már reggel, még félálomban többnyire azon gondolkodom, hogy aznap hová menjek. Elvonási tüneteim is vannak. Nyáron a nővéreméknél, a Balatonnál már két-három nap elteltével, a közös reggelit követően elköszönök a családtól, és bemegyek Veszprémbe vadászni. Mindig ugyanez történik, a Balaton déli partján is! Két nap elteltével bejelentkezem a fonyódi, a siófoki rendőrkapitányságra. Dolgoztam, találtam és megnyugodtam, és utána megint gondtalanul nyaraltam. Aztán elárul egy titkot is. – Amikor már a sógorom is úgy vélte, hogy nem vagyok normális, nem szóltam senkinek, hanem elmentem egy pszichológushoz. A szakember megnyugtatott, mert azt mondta: „nem kóros elváltozás, maga megszállott”.




Rendőrségi „csapdautó”
Bevált az autótolvaj-fogó autó az USA-ban található, Ohio állambeli Columbus városában. A gépkocsit a rendőrség csalétkül állítja le az utcán. A kocsiba beugró tolvaj el tud ugyan indulni az autóval, ám csak rövid ideig tart útja: a csalikocsitól nem messzire egy rendőr távirányítóval leállítja az autó motorját, és lezárja az összes ajtaját. Mindennek tetejébe, hogy a tolvaj addig se unatkozzon, míg odasétálnak hozzá őrizetbe venni, az autó magnója automatikusan megszólaltat egy számot, nevezetesen a Zsaruk című tévéshow zenéjét, melynek szövege így hangzik: „Rossz fiú, rossz fiú, most már egyre megy, a rendőr érted megy.” A zenei extrával ellátott „csapdautó „eddigi rekordja: két nap alatt tíz tolvaj. A rendőrség egyébként nem üzemelteti állandóan a kocsit, csupán havonta egyszer, két-három napon át.




Autólopás-gátló védelmi rendszerek és áraik
Ablakfóliázás: 20 ezer forinttól
Rejtett kapcsolós, kódbeütéses indítás: 25 ezertől
Rádiótelefonos, műhold-összeköttetéses rendszerek: 100 ezertől
Műholdas távfelügyeleti rendszeres biztosítás: 80–130 ezer
Kombinált beltéri védelem (pl. gáz árasztja el az utasteret): 180 ezer forinttól

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.