Lesz-e időben matrica?

Az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek hitelező bankok csak jövő héten kedden hagyják jóvá, hogy a társaság eladhatja a magyar államnak negyvenszázalékos tulajdonrészét, így legjobb esetben csütörtökön írhatják alá a felek a szerződéseket. Matricával viszont a kormányfő ígérete szerint március 12-től használhatnák az autósok az M5-öst.

Putsay Gábor
2004. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre a bankok jóváhagyására várnak az illetékes minisztériumok és az AKA Rt. tulajdonosai, addig nem lehet módosítani a koncessziós szerződést, s ez akadálya lehet a matrica március 12-i bevezetésének az M5-ös autópálya Budapest–Kiskunfélegyháza közötti szakaszán. Az AKA Rt.-nek hitelező bankkonzorcium tagjai csak jövő héten kedden hozzák meg végleges jóváhagyásukat a részvényátadásról, a koncessziós szerződés módosításáról. Így tehát bő két nap áll rendelkezésre a tizennyolc szerződés megkötésére, ami azt is jelentheti, hogy pénteken még nem lehet matricával használni az autópályát. A gazdasági és közlekedési tárca tájékoztatása szerint egyetlen forgatókönyv létezik. Amennyiben nem sikerül a szerződéseket időben megkötni, a matricát csak március 17-től lehet használni. Ismert: Medgyessy Péter kormányfő korábbi bejelentése szerint március 12-től, azaz jövő héten péntektől vehető igénybe matricával az M5-ös. A kabinet döntését követően a GKM vezetői úgy foglaltak állást, hogy a szerződéseket február végén, de legkésőbb március elején megkötik, sőt szó esett arról is, hogy az aláírási ceremóniát – mivel az AKA egyik főtulajdonosa francia – Chirac elnök látogatásához igazítják.
A szerződés tervezetét, hogy mire vállal kötelezettséget a magyar állam, s mekkora összeget költenek a koncessziós szerződés lejártáig a magyar adófizetők pénzéből az M5-ös autópályára, az aláírásig nem hozza nyilvánosságra a kormány. Az autópálya üzemeltetését, továbbépítését, a hitelek és kamatainak kifizetését tartalmazó rendelkezésre állási díj – amit kisebbségi tulajdonosként teljes egészében a magyar állam fizet a társaságnak – mértékéről továbbra is megoszlanak a vélemények. A szerződéstervezet másik jogosan vitatott pontja, hogy a külföldi tulajdonosok cégei közbeszerzés nélkül építhetik tovább az autópályát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.