Nincs még megállapodás

Alig másfél hete maradt a kormánynak, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének arra, hogy megkössék a részvényátadási megállapodást, és módosítsák a koncessziós szerződést az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, Medgyessy Péter miniszterelnök szerint ugyanis a Budapest–Kiskunfélegyháza közötti gyorsforgalmi utat március 12-től matricával lehet használni.

Putsay Gábor
2004. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg február végére ígérték a GKM illetékesei a szerződések aláírását – szó esett arról is, hogy ezt Chirac francia elnök budapesti látogatásához igazítják –, amire mindeddig nem került sor. Ismert: a kormány döntésének megfelelően a GKM-hez tartozó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. vásárolja meg hitelből az AKA Rt. 39,48 százalékos részvénycsomagját, ezáltal bevezethető lesz a matrica, az autópályát viszont koncessziós formában, közbeszerzés nélkül építik tovább Szegedig a jelenlegi tulajdonosok. A GKM továbbra sem ad hivatalosan tájékoztatást a megállapodások idejéről, az ÁAK Rt. illetékesétől pedig azt a választ kaptuk, hogy semmiféle információval nem látják el őket, feladatuk kizárólag a matricahasználat feltételeinek megteremtése. Jövő hét péntekig ugyanakkor több jelentősebb szerződés aláírására lesz szükség ahhoz, hogy az autósok a matricát használni tudják. A részvénycsomag adásvételéről szóló megállapodás csak a folyamat első szakasza lesz. Ezt követően kell ugyanis a feleknek jóváhagyniuk a koncessziós szerződés módosítását, amely többek között rendelkezik a matrica bevezetéséről. Szükség lesz ugyanakkor az AKA jelenlegi hitelszerződésének módosítására is, hiszen a társaság a bankoknak 205 millió euróval tartozik. Végeredményben ahhoz, hogy a kormány megállapodjon az AKA-val, tizennyolc szerződés megkötésére, továbbá két miniszteri rendelet megalkotására lesz szükség, így a február végi időpontot a tárcánál eredetileg is alábecsülték. Információink szerint a hitelező bankokkal sem olyan zökkenőmentesek a tárgyalások, mint ahogy azt előre tervezték az illetékesek.
A részvénycsomag megvásárlására, az autópálya továbbépítéséhez felhasználható hitelekre és az adósság visszafizetésére a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. nyújt garanciát, az állami pénzintézet közvetlenül a finanszírozásban is részt vesz. Az AKA Rt.-t értesüléseink szerint továbbra is az EBRD, a CIB Bank Rt., valamint német és portugál pénzintézetek alkotta konzorcium finanszírozza azzal a különbséggel, hogy a részleges kivásárlás és a továbbépítés költségeinek – a garanciavállalás mellett – húsz százalékát az MFB vállalja.
Az AKA Rt. a továbbiakban nem részesül a matricabevételekből, ugyanakkor az állam a költségvetésből úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet a társaságnak: az összeg tartalmazza az üzemeltetés és a kamatok költségeit, valamint az állami tulajdonon felüli saját tőkearányos hozamot.
A Fidesz szerint nagyon előnytelen üzletet készül kötni a kormány az AKA Rt.-vel, mert nem szerzik meg az irányításhoz és érdekérvényesítéshez szükséges tulajdont, az évenként fizetendő díj pedig indokolatlanul magas. Fónagy János országgyűlési képviselő lapunkkal közölte: a Fidesz indítványát a vizsgálóbizottság létrehozásáról jövő héten tárgyalja a parlament.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.