Eredetileg február végére ígérték a GKM illetékesei a szerződések aláírását – szó esett arról is, hogy ezt Chirac francia elnök budapesti látogatásához igazítják –, amire mindeddig nem került sor. Ismert: a kormány döntésének megfelelően a GKM-hez tartozó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. vásárolja meg hitelből az AKA Rt. 39,48 százalékos részvénycsomagját, ezáltal bevezethető lesz a matrica, az autópályát viszont koncessziós formában, közbeszerzés nélkül építik tovább Szegedig a jelenlegi tulajdonosok. A GKM továbbra sem ad hivatalosan tájékoztatást a megállapodások idejéről, az ÁAK Rt. illetékesétől pedig azt a választ kaptuk, hogy semmiféle információval nem látják el őket, feladatuk kizárólag a matricahasználat feltételeinek megteremtése. Jövő hét péntekig ugyanakkor több jelentősebb szerződés aláírására lesz szükség ahhoz, hogy az autósok a matricát használni tudják. A részvénycsomag adásvételéről szóló megállapodás csak a folyamat első szakasza lesz. Ezt követően kell ugyanis a feleknek jóváhagyniuk a koncessziós szerződés módosítását, amely többek között rendelkezik a matrica bevezetéséről. Szükség lesz ugyanakkor az AKA jelenlegi hitelszerződésének módosítására is, hiszen a társaság a bankoknak 205 millió euróval tartozik. Végeredményben ahhoz, hogy a kormány megállapodjon az AKA-val, tizennyolc szerződés megkötésére, továbbá két miniszteri rendelet megalkotására lesz szükség, így a február végi időpontot a tárcánál eredetileg is alábecsülték. Információink szerint a hitelező bankokkal sem olyan zökkenőmentesek a tárgyalások, mint ahogy azt előre tervezték az illetékesek.
A részvénycsomag megvásárlására, az autópálya továbbépítéséhez felhasználható hitelekre és az adósság visszafizetésére a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. nyújt garanciát, az állami pénzintézet közvetlenül a finanszírozásban is részt vesz. Az AKA Rt.-t értesüléseink szerint továbbra is az EBRD, a CIB Bank Rt., valamint német és portugál pénzintézetek alkotta konzorcium finanszírozza azzal a különbséggel, hogy a részleges kivásárlás és a továbbépítés költségeinek – a garanciavállalás mellett – húsz százalékát az MFB vállalja.
Az AKA Rt. a továbbiakban nem részesül a matricabevételekből, ugyanakkor az állam a költségvetésből úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet a társaságnak: az összeg tartalmazza az üzemeltetés és a kamatok költségeit, valamint az állami tulajdonon felüli saját tőkearányos hozamot.
A Fidesz szerint nagyon előnytelen üzletet készül kötni a kormány az AKA Rt.-vel, mert nem szerzik meg az irányításhoz és érdekérvényesítéshez szükséges tulajdont, az évenként fizetendő díj pedig indokolatlanul magas. Fónagy János országgyűlési képviselő lapunkkal közölte: a Fidesz indítványát a vizsgálóbizottság létrehozásáról jövő héten tárgyalja a parlament.
A rovarirtó spray is kevés volt, a világbajnokra csak ráijesztettek a darts-vb-n















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!