Skoda Fabia RS teszt

Úgy tűnik, hogy a legtöbb autómárkánál kötelező feladat megépíteni egy-egy sportos modellt, amit ugyan irreális ára miatt nagyon kevesen vásárolnak meg, de legalább beszélnek róla az emberek. Ilyen autó a Skoda Fabia RS is, ami 5,3 millió forintért aligha lesz slágermodell a magyar piacon, de mindenképpen érdekes darab.

MNO
2004. 03. 05. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz nem észrevenni, hogy egész környezetünk az autógyárak hirdetéseitől hangos. Ebben a hangzavarban azt a hirdetőt veszik észre a legtöbben, aki horribilis összegeket költ, és az ő anyagai jelennek meg a legtöbb helyen – de néha akadnak olyanok is, akik egészen más megoldást választanak. A Skoda például nem a médiába öli a milliárdokat, hanem egy nagyon sportos Fabia kifejlesztésébe tette a pénz egy részét, aminek meg is lett az eredménye: alig akadt szaklap, amely ne közölt volna anyagot a cseppet sem polgári RS változatról. Ráadásul az autó nemcsak érdekes, de élvezetes is, így többnyire jó hangulatú tesztek születtek, és mi sem jártunk másként; tulajdonképpen elmondhatjuk hát, hogy a Skoda minket is csőbe húzott.

Pedig első pillantásra nem vártunk sokat az RS-től: a megszokottnál mélyebbre húzott köténylemezével, könnyűfém felnijével és sportkipufogójával a kocsi inkább egy olyan tulajdonost juttatott eszükbe, aki dögös autóra vágyik ugyan, de a lelke mélyén józan gondolkodású polgárember. A tévedésünk még akkor sem derült ki, amikor beindítottuk a motort, mert a dízel kerregésétől igazán nem kezdett el lúdbőrözni a hátunk, és sem a mutatós váltókartól, sem a rali-stílusú pedáloktól nem hatódtunk meg nagyon, de még a háromküllős bőrkormány sem dobogtatta meg nagyon a szívünket – hiszen ez mégiscsak egy Fabia…

A sportos kiegészítők kavalkádja akkor állt össze egységes képpé, amikor először nyomtunk padlógázt. Az 1,9 literes turbódízel nagyon hamar megmutatta, mire képes 310 Newtonméter egy kisautóban, és hirtelen értelmet nyert az ülések megnövelt oldaltartása, a jó fogású volán, a hatsebességes, bőrözött váltó meg a többi apróság. Az RS kifejezetten kellemes meglepetés annak, aki szeret lendületesen autózni: nagyon jól gyorsul, a hatsebességes váltó könnyen és pontosan jár, a tíz milliméterrel leültetett és keményebbre hangolt futómű miatt pedig a legsunyibb kanyarokban is stabil marad. A motor vehemenciáját jól példázza, hogy a kipörgésgátlónak meglehetősen gyakran akad dolga, és az ABS létezése sem maradt sokáig titokban.

A Fabia azonban akkor is kellemes autó marad, ha csak komótosan közlekedünk vele. A teljesítményre kihegyezett sportváltozatokkal szemben az RS stresszmentesen, harmonikusan vezethető a mindennapi forgalomban is, hiszen a dízelmotor alacsony fordulaton is nyugodtan dolgozik. A nyugalom az 1900-as főtengely-fordulatig tart; innentől kezdve adja le az erőforrás a legnagyobb nyomatékát.

A dízelmotor egyébként nemcsak azért volt jó ötlet a Skoda részéről, mert ennyire sokoldalú, hanem azért is, mert a Fabia RS nagyon keveset fogyaszt. Egy ennyire élvezetesen vezethető, százas tempóra 9,6 másodperc alatt gyorsuló autó a városi forgalomban legalább tíz-tizenkét liter benzint elszürcsölget, ám a Skodának elég volt 6,5 liter gázolaj is száz kilométeren. Ez némi vigaszt nyújthat az autó magas áráért, és persze azért, hogy a dögös hangorgia helyett egyfolytában a dízeles kerepelést kellett hallgatnunk.




Skoda Fabia RS 1.9 PDTDI
Értékelés

Motor: A VW konszern modern, adagolópumpás dízeléről sok jót írtak már, és erre a Fabiában sem cáfol rá, sőt az autó szolid saját tömege miatt jóval többet nyújt, mint a cégcsoport többi modelljében. A hangja ugyan zavaró néha, de ennyi még elviselhető.

Komfort: Mivel a futómű hangolása sportosan kemény, az RS valamivel pattogósabb, mint a többi Fabia, de ez az egyetlen különbség a polgári modellekhez képest. A térkínálat átlagos, az ülések pedig kifejezetten jól tartanak.

Ár/érték arány: Ha egy Fabia alapára 5,3 millió forint, akkor aligha beszélhetünk jó ár-érték arányról. Még akkor sem, ha az autóhoz tömérdek extra jár, és a jármű fenntartása sem emészt fel horribilis összegeket. Az viszont bizonyos, hogy használt autóként csak jóval kevesebb pénzért adható el az RS, úgyhogy megvásárlásakor a horribilis értékvesztéssel is számolni kell.

Használati érték: Az RS változat sokkal jobban használható, mint egy átlagos Fabia, hiszen csomagtere és utastere ugyanakkora, de a szolid autózáson túl egészen másra is használható: ezt a kocsit igazi élmény vezetni.

Biztonság: A Fabia jó eredményeket ért el az Euro NCAP törésteszteken, ráadásul az RS változatba a Skoda egy sor olyan védelmi berendezést is bezsúfolt, ami a mezei Fabiákba csak komoly felárral rendelhető meg. Persze ezekre könnyen szükség is lehet, ha valaki gyakran aknázza ki az RS képességeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.