A Mazda3 arcéle ugyanazt a majdnem kombi stílust mutatja, mint közvetlen elődje, az orrkialakítás viszont a márka robbanékony egyenfazonjában díszeleg – ezzel persze a gyár egyre kommerszebbé teszi az RX-8 arculatát, de ha egyszer ez Európa legnagyobb autópiaci szegmense, itt is meg kell adni a vásárlóknak a versenyautó-érzést.
Ezt meg is kapják, hiszen a mívesen kidolgozott futómű kivételes stabilitást, pontos irányíthatóságot garantál. A hátsó felfüggesztés ráadásul nem csak kanyarban okoz örömöt: a lengéscsillapítóktól elkülönített csavarrugók nem lopják a helyet a 300 literes csomagtérből. Az idén tavasszal bevezetett négyajtós hátsó fertálya a maga 413 literjével már jobban bírja a pakolást. Igaz, hogy a szedán majdhogynem kényszermegoldás, és csak Európa egyes országaiban forgalmazzák. Javára szolgál, hogy rafinált farkiképzésével és a C oszlop beszállást nehezítő, de rendkívül látványos ívével az egykori sportos 323F-ek hangulatát idézi.
A Mazda3 vezetőülésében ugyanaz a ragadozó hangulat fog el minket, mint amit a Mazda6-ban megkedveltünk. Az Alfa 156 mintájára, kútcsoport mélyére rejtett műszerek, a rövid váltókar és a négy irányban állítható sportkormány megteszik a hatásukat. A középkonzol is hozza a formáját, esztétikus és könnyen kezelhető, csak azt nem értjük, hogy miért kellett a hangulat oltárán feláldozni azt a hihetetlenül praktikus polcocskát, ami a Mazda2-ben elfért a légzsák és a kesztyűtartó között. Hiányérzetünket korrekt alapfelszerelés (négy légzsák, ABS és légkondi már az alapmodellben is) és bőséges, automata fényszórót és ablaktörlőt, valamint DVD-s navigációs rendszert is tartalmazó extralista enyhíti.
A hangulatában és menetdinamikájában kifejezetten élménygazdag autó motorválasztéka a közelmúltban duplájára duzzadt. A változó hosszúságú szívócsővel szerelt 1,6 és 2,0 literes benzinmotorok mellé felsorakozott az 1,4-es kezdőmotor 84 lóerővel, valamint a 110 lovas 1,6 literes dízel. Automata váltó csak a 105 lóerős 1,6-os benzineshez kérhető, de a hazai piacon valószínűleg nem ez lesz a döntő szempont a vásárlóknak, hanem az ár. Legolcsóbban ezer forint híján 4 millióért ülhetünk Mazda3-asba, alapmotorral és ötajtós kasztnival, de a már említett kielégítő felszereltséggel. A kiváló dízelért minimum 1,2 millió felárat kell fizetnünk, a kétliteres GT pedig műholdas navi nélkül is 6,3-at kóstál – érdekes módon a csúcsmodellnél a négyajtós az olcsóbb változat.

Vége a nyárias időnek: Mutatjuk hol számíthatnak zivatarra és jégesőre