Hárommilliárdos kamatköltség

Nagyrészt a vállalkozók hiteléből épülnek a sztrádák továbbra is, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. utólag fizet az elvégzendő munkákért, a kezelési és kamatköltségekkel növelt beruházásokat viszont az adózók fizetik ki. Az NA Rt. legutóbbi megrendeléseinek egy éven belüli kamatköltsége hárommilliárd forintot tesz ki.

Putsay Gábor
2004. 04. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel az NA Rt.-hez 2005-ben lehet benyújtani számlákat az idén megkezdett autópálya-építésekért, a kivitelezéssel megbízott fő- és alvállalkozók nagyrészt kereskedelmi bankoktól vesznek fel hiteleket a finanszírozáshoz. Az NA Rt. május elején szerződik az M7-es, az M0-s autópályák, valamint a 4. számú főút Vecsést és Üllőt elkerülő szakaszainak építőivel, a fejlesztések ezt követően elkezdődnek. A három, összességében 39,4 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakasz 120,45 milliárd forintért épül. Ezeknek a munkáknak az egy éven belüli hitel- és kamatköltsége szakemberek szerint hárommilliárd forintot tesz ki.
Figyelembe véve, hogy a fejlesztések 2006 novemberéig tartanak, és az NA Rt. 2007-ben is fizet a munkákért, az építésen felüli költségek ennél az összegnél is magasabbak.
A 4-es főút elkerülő szakasza az egyetlen – ez a legkisebb értékű beruházás –, amelyhez 2004 novemberében nyújthat be először számlát a fővállalkozó az NA Rt.-nek. A szerződés szerint ekkor a teljes költségek negyven százalékát fizetheti ki az NA, a fennmaradó ötven, illetve tíz százalékot pedig 2005-ben, illetve 2006-ban teljesítik. A 12,5 kilométer hosszú utat 2005 novemberéig kell átadnia a Swietelsky Építő Kft.-nek. Az M5-ös és a 4-es főút között épülő M0-s autópálya esetében a 2005. január 31-ig teljesítendő munkákért 2005 februárjában nyújthat be számlát első alkalommal a fővállalkozó, a projekt értékének legfeljebb negyven százalékáig. A 12,7 kilométer hosszú szakaszt 2005 novemberében adja át a Strabag Rt., a számlát azonban 2006-ban egyenlíti ki a megbízó. Az M7-es legújabb, 14,2 kilométer hosszú szakaszának, valamint a kőröshegyi hídnak a kifizetése 2007-re csúszik, a Hídépítő Rt.-nek és a Strabagnak ugyancsak 2005 februárjában utal pénzt az NA Rt. A 14,2 kilométer hosszú autópálya Zamárdi és Balatonszárszó között 2006 novemberéig épül meg.

Újabb építőipari kartellügyben kutat a Gazdasági Versenyhivatal, a vizsgálatba bevont cégek között van a Vegyépszer Rt. is, piacfelosztás „témakörében” – tudta meg a Világgazdaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.