Importált munkaerő

Komoly gondokat okoz a bővülő Suzuki Hungária Rt.-nek a munkaerőhiány. A cég Nógrádban és Borsodban keresi az utánpótlást, de a már most is Esztergomban dolgozó négyszáz alkalmazott mellé a továbbiakban valószínűleg több szlovákiai magyart is felvesznek majd.

Erdősi Csaba
2004. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős kapacitásbővítést tervez az esztergomi Suzuki Magyarország Rt. Az autógyár jelenlegi termelését megduplázva 2006-ra a jelenlegi 100 ezerről 200 ezerre növeli az egy évben gyártott gépkocsik számát. A kapacitásbővítés tervét még Gál J. Zoltán jelentette be tavaly decemberben, a kormányszóvivő azonban arról nem szólt, tud-e segíteni a kormányzat a gyár munkaerőhiányának enyhítésében. A 100 milliárd forintos bővítés 700 új munkahelyet jelent, csakhogy az üzem már most is munkaerőgondokkal küszködik. Fórián István, a társaság vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta, hogy a munkaerőhiányt jelenleg elsősorban Nógrád megyeiekkel, valamint Ózd és Miskolc környékiekkel elégítik ki, de a nagy fluktuáció nehézségeket okoz számukra.
A Magyar Nemzet információi szerint a munkások lemorzsolódásának nem csupán az időt rabló ingázás az oka – a gyár által kínált fizetés sem elégíti ki a magyar igényeket. Ezt jól mutatja az a tény is, hogy az esztergomi üzemben négyszáz, a teljes alkalmazotti kör 15 százalékát kitevő szlovákiai magyar dolgozik. A párkányi híd újbóli megnyitása óta ők fizikailag is közelebb kerültek a gyárhoz, mint az ózdiak vagy a miskolciak, ráadásul az alacsony szlovák átlagbér miatt nekik a magyar fizetés kiugró lehetőségnek számít. Szakértők szerint a magyar munkanélküliek mobilitási problémái miatt a külföldi munkavállalók száma tovább nőhet Esztergomban, ahol a munkaerőhiányt nemcsak a Suzuki, hanem a városban megtelepedni szándékozó Kirchhoff konszern, az autógyár legnagyobb beszállítója is növeli majd. A társaság egy körülbelül nyolcvan főt foglalkoztató üzemben gépkocsielemeket gyárt majd.
Miközben az esztergomi gyár munkaerőhiánnyal birkózik, az északkelet-magyarországi régió egyes településein a 30-40 százalékot is meghaladja a munkanélküliek aránya. Burány Sándor munkaügyi miniszter szerint őket az zárja el a lehetőségektől, hogy kevésbé mobilizálhatók – nem hagyják ott a házukat azért, hogy egy másik városban albérletben vagy munkásszálláson lakjanak. Ismeretes: a Zsolnára települő Hyundai kedvéért Szlovákiában lakásépítésbe fogtak. Magyarországon ehhez hasonló megoldásról egyelőre nem hallani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.