Sorozatos hibákat követett el a svájci Skyguide légiirányító cég 2002. július másodikára virradóan, ezek a mulasztások vezettek egy teherszállító gép és az oroszországi Baskír Légitársaság iskolásokat szállító charterjáratának összeütközéséhez a Bodeni-tó fölött – állapította meg a baleset kivizsgálásával megbízott német repülésbiztonsági vállalat. A Skyguide ezután nyilatkozatot adott ki, amelyben elismeri a németek verdiktjét, amely szerint a vészesen egymás felé közelítő légi járművek pilótáinak túl kevés időt, 43 másodpercet adott a szolgálatban lévő egyetlen légiirányító az ütközés elkerüléséhez. A két gép egymásba rohant, a tragédiában 71 ember halt meg, többségük a chartergépen utazó orosz kisiskolás volt. „A Skyguide teljes mértékben felelősséget vállal az elkövetett hibákért és arra kéri a hetvenegy áldozat hozzátartozóit, bocsássanak meg” – áll a fogalmazványában. Az említett jelentésben a német szakemberek a technikai hibák, a légiirányító, Peter Nielsen rossz utasításai mellett leginkább azt nehezményezték, hogy a dán származású férfi egyedül figyelte a műszereket. Munkatársai a tragédia idején éppen pihenőt tartottak.
A bosszú. Másfél évvel a tragédia után egy orosz férfi Svájcba utazott, mert beszélni akart a baleset időpontjában szolgálatot teljesítő Peter Nielsennel. Vitalij Kalojev – aki feleségét és két gyermekét veszítette el a szerencsétlenségben – idén február 24-én Klotenben a légiirányító házához ment, hogy rávegye Nielsent: kérjen bocsánatot a tragédia miatt. A 48 éves családapa az utcán leszúrta Nielsent. Vitalij Kalojevet letartóztatása óta egy pszichiátriai klinikán kezelik, mert attól félnek, öngyilkos lesz. (G. B.)