Több mint tíz éve hiába igyekeznek elérni a különféle szakmai szervezetek, hogy az állam csökkentse a Magyarországon forgalmazott üzemanyagok kiugróan magas jövedéki és általános forgalmiadótartamát. A nemzetközi piacokon is meglóduló benzinárak hazai visszafogása érdekében a kormány most azt vizsgálja, miként lehetne a jövedéki adóról szóló törvény módosításával könnyíteni az autósok terheit. A költségvetés bevételeire hivatkozva csupán átmeneti adócsökkentést terveznek, pedig egy lapunkhoz eljuttatott szakértői javaslat szerint az alacsonyabb adók éppen hogy növelnék a büdzsé bevételi oldalát.
A számítások arra alapulnak, hogy a magyar adó mértékét az unió által kötelezően előírt minimális adószintre csökkentsék. Ez a benzin esetében literenként 91 forint 50 fillér, a gázolajéban pedig 77 forint. Ettől lényegesen magasabb a magyar adószint: egy liter benzin után kerekítve 103 forint jövedéki adót és 45 forint áfát, együtt tehát 148 forintot fizetünk. A gázolaj esetében ez a két összeg együtt 127 forint.
A kiugróan magas adók miatt a térségben hazánkban a legmagasabb az üzemanyagok ára, ami viszont a benzinturizmust élteti, és komoly hatása van az inflációra. Ez még a hivatalos becslések szerint is 30-40 milliárdos bevételkiesést jelent a büdzsének, de vannak olyan vélekedések is, miszerint 200 milliárdosra tehető a hiány. Ha viszont a kormány az uniós szintre mérsékelné az adók arányát – derül ki a számításból –, a benzin ára körülbelül 190, a gázolajé pedig 170 forint körül lenne. Az alacsony ár megnövelné a hazai keresletet és megfordítaná a benzinturizmus irányát, ezek hatása pedig együttesen mintegy tízmilliárdos pluszbevételként jelentkezne a költségvetésben.

Itt vannak a hatos lottó nyerőszámai – ön nyert valamit?