Sürgősen egyszerűsíteni kell a vámkezelést, a vámgarancia és a vámteherfizetés rendszerét a vámtörvény módosításával, hogy az importőrök ne másutt vámkezeltessenek – mondta Kautz István, a Konföderatív Vámtanács elnöke az Országgyűlés vám- és kereskedelem az EU-ban albizottság ülésén a napokban. Magyarország érdeke, hogy az unión kívülről érkező árukat hazánkban vámkezeljék, mert a befizetett vám 25 százaléka a tagországhoz visszakerül. A szakember szerint nem járható út, hogy a szállítmányozó, vámügynök vállalkozóknak kelljen megküzdeniük a környező országoknál magasabb vámgarancia és a drágább biztosítási díj, valamint az előzetes, illetve az azonnali vámteherfizetés rendszerével. Például Ausztriában a folyó havi vámteherfizetést a következő hónap 15-ig kell teljesíteni, míg ezt nálunk előre kérik, vagy azonnal kell kifizetni – közölte az távirati iroda.
Sipos László, a Magyar Vámügyi Szövetség elnöke hangsúlyozta: több ügyfele a májusi váminformatikai problémák miatt Szlovákiában vámkezelteti Magyarországra szállítandó áruit, mert ott olcsóbb és egyszerűbb a vámkezelés. A Budapesti Intermodális Logisztikai Központban (BILK) május 1. óta jelentősen csökkent a konténerforgalom. A hamburgi kikötőből érkező konténervonatok már a szlovákiai Dunaszerdahelynél megállnak, és ott raktározzák, vámkezelik és osztják el a régióba érkező árukat. A minisztérium jelezte készségét a problémák megoldására. Ugyanakkor a pénzügyi tárca közleménye kiemeli: nem kell módosítani a vámtörvényt, viszont alacsonyabb szintű jogszabályok korrekciója lehetséges.
Ellenőrzött szállítmányok. Együttműködési megállapodást írt alá tegnap a vámhatóság és az agrártárca a harmadik országból érkező, növény-egészségügyi ellenőrzés hatálya alá tartozó szállítmányok határokon történő hatékony vizsgálata érdekében. A negyven határállomás közül 11-nél működik ilyen állomás. Az utóbbi években tízmilliárd forintot költöttek állat- és növényegészségügyi állomások fejlesztésére. Kérdés azonban, hogy Románia és Horvátország uniós belépése után mi lesz ezen állomások sorsa, s hol lehet felhasználni a berendezéseket. Májusban 1100 tételt, 10 500 tonna árut vettek górcső alá – döntően a román határszakaszon –, s két szállítmányt visszafordítottak.