Nemzeti konszenzuson alapuló fejlesztési tervet szeretnénk kidolgozni az unió következő tervezési ciklusára – jelentette ki Kiss Péter az egyik televízió tegnap reggeli műsorában. A kancelláriaminiszter az ellenzéki pártok konstruktív hozzáállásában bízik, ehhez képest lapunk úgy tudja, hogy még a kormányoldal képviselőinek is csak homályos elképzelései vannak arról, mi készül a Baráth Etele államtitkár vezette Nemzeti Fejlesztési Hivatalban (NFH).
Az unió strukturális alapjainak szabályozásáról szóló brüsszeli rendelet szerint azoknak a tagállamoknak, melyek GDP-je nem éri el a közösség átlagának 75 százalékát – köztük van Magyarország is –, nemzeti fejlesztési tervben kell megfogalmazniuk fejlesztési célkitűzéseiket ahhoz, hogy igénybe vehessék a támogatást. A 2006-ban lejáró EU-s tervezési ciklus pénzeinek befogadására készített NFT I. öt operatív – infrastrukturális, agrár- és vidékfejlesztési, gazdasági versenyképességi, humánerőforrás-fejlesztési és a regionális – programba csomagolta a fejlesztési célokat. A 2006-tól 2013-ig tartó ciklusban rendelkezésre álló mintegy 11–16 ezer milliárd forintnyi támogatás fogadását lehetővé tevő NFT II. most készül. Az NFH-t vezető Baráth Etele ígérete szerint az alapelvekről még az idén dönthet a kormány, a részleteket pedig jövő év végéig fogadják el.
A témában megszólaló döntéshozók általában egyetértenek abban, hogy az uniós támogatási keret minél hatékonyabb és igazságosabb felhasználásához szükséges a magyar közigazgatási rendszer átalakítása. Az EU ugyanis elsődlegesen nem országok, hanem régiók, olykor határokon is átnyúló, gazdaságilag, kulturálisan szorosan összekapcsolódó egységek fejlesztését tűzte ki célul. Az NFT I. nem adott sok mozgásteret a hét magyarországi régiónak. A régiós ügynökségek szerepe gyakorlatilag kimerül a közreműködésben; a regionális operatív program kasszájába pedig azok a pénzek kerültek, amelyek kimaradtak az ágazati programokból.
Mindenki azt várja, hogy a NFT II-t már az új közigazgatási elképzelések szerint tervezik, ám az a kevés információ, amely nyilvánosságra került a munkával kapcsolatban, nem ezt támasztja alá. Baráth Etele több fórumon is bemutatott prezentációjából kiderül, hogy az NFH decentralizáció helyett dekoncentrációban, azaz valódi területi függetlenség helyett a központi irányítás csápjainak meghosszabbításában, régiós programok helyett ágazati fejlesztésekben gondolkodik.
A stratégiai irányítás csúcsán a központi programiroda állna, az alá kerülne nyolc stratégiai főirányiroda, majd tizenhat stratégiai irányiroda jönne, és a hivatali hierarchia legaljára tennék a területi, kistérségi irodákat.
A két kormányzati ciklusnál is hosszabb időre szóló tervet lejártáig nem lehet megváltoztatni.
Szemben a BM-mel. Az NFT II-t bemutató előadásvázlat meglepő hasonlóságot mutat a Belügyminisztérium egykori helyettes államtitkárának elképzeléseivel. Kara Pál egy tavaly nyári konferencián fejtette ki azon véleményét, mely szerint a közigazgatásban nem reformra, hanem korszerűsítésre lenne szükség, lévén a régiók hazánkban gyökértelenek, és emiatt nem lehet szerepük a területfejlesztésben. Karát, aki akkor a közigazgatás egyik leghosszabb ideje hivatalban lévő vezetője volt, kijelentése után felmentették.