Fellőtték, majd a tervezettek szerint épségben visszatért a Földre, ezzel történelmet írt az első magánpénzből megépített űrrepülőgép. A szerkezetet a kaliforniai Mojave sivatagból helyi idő szerint tegnap délelőtt indították útnak, több ezer érdeklődő szeme láttára. A 15. próbaútján részt vevő SpaceShipOne nevű űrrepülőt a White Knight nevű hordozó repülőgéppel juttatták 15 ezer méteres magasságba, ahol – a fedélzetén tartózkodó 62 éves tesztpilóta, Michael Melvill irányításával – saját meghajtóját mintegy nyolcvan másodpercig használva elérte az előre meghatározott, egészen pontosan 100,6 kilométeres magasságot – adta hírül a CNN.
Mivel a misszió sikerrel járt, a jármű tervezője, Burt Rutan és a mérnök cége, a SpaceShipOne-t megépítő Scaled Composites jó eséllyel pályázik a tízmillió dolláros Ansari X Prize-ra. Az 1996-ban kiírt díjat vállalkozók hozták létre saját pénzükből, és az a magántőkéből felépített űrrepülőgép nyerheti meg, amelyik először képes száz kilométeres magasságba röpülni három emberrel a fedélzetén, majd biztonságosan visszaérni a Földre. A pályázónak két héten belül meg kell ismételnie az utat. Az Ansari X-ért mostanáig több mint húsz csapat versenyzett. A világhírű Burt Rutan a nyolcvanas évek közepén lett ismert, amikor megépítette a Voyager repülőgépet, amely 1986-ban elsőként kerülte meg bolygónkat egyetlen tankolással.
Az első magántőkéből felépített űrrepülőgép minden szempontból vetélytársa a kormányok támogatta, milliárdos űrmisszióknak. Olcsósága mellett egyik nagy erénye, hogy a műfajban valaha használt legkörnyezetkímélőbb üzemanyaggal működik. A sikló hibridüzemű meghajtójában egy különleges gumi és dinitrogén-oxid, közismertebb nevén kéjgáz elégetésével keletkezik a gigantikus tolóerő.
Orbán Balázs: Olyan közösségi terekre van szükség, ahol nem a gúny, a szétverés és a sunyiság az úr
