Magánvasutak a piacon

Mától kezdi meg működését az első hazai magánvasút-társaság, amelynek mozdonyai teherszállító szerelvényeket továbbítanak. A Floyd Kft.-n kívül két másik cég, a Magyar Magán Vasút (MMV) Rt., valamint a MÁV Hajdú Vasút és Mélyépítő Kft. is engedélyt kért a közlekedési hatóságtól.

Putsay Gábor
2004. 07. 05. 16:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasúti teherszállításra és vontatásra kapott működési engedélyt a Floyd Kft. a Központi Közlekedési Felügyelettől, a cég kezdetben két ausztriai telephely között közlekedtet szerelvényeket Magyarországon keresztül. Hazánk európai uniós csatlakozásával minimálisra csökkentek a határátlépéssel és a vámolással kapcsolatos akadályok a két ország között, így az észak–déli vasúti teherforgalomban földrajzi adottságok miatt a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon szakemberek szerint olcsóbban és gyorsabban haladhat az áru, mint az osztrák vasúti pályákon. Mint azt Bogdán András, a Floyd Kft. igazgatója lapunkkal közölte, a Stájerországi Tartományi Vasúttársasággal együtt szállítanak gépkocsialkatrészeket napi rendszerességgel. Erre a forgalomra négy nagy teljesítményű dízelmozdonyt béreltek egy német társaságtól. A dízelmozdonyokon kívül – amiket 2002-ben gyártottak – további tíz villamos mozdonyt bérelnek a Román Államvasúttól, ezekkel a járművekkel Kürtös– Budapest–Hegyeshalom és Kürtös–Budapest–Sopron közötti vasúti fuvarokat vállalnak. A román mozdonyokkal egyelőre nem tudnak vontatni, mivel azt a járművet, amelyen a közlekedési hatóság szakemberei elvégezték volna a menetpróbákat, Kürtösnél nem engedték át a határon.
A magánvasutak megjelenése egyelőre ugyan nem veszélyezteti a monopolhelyzetben lévő nemzeti vasúttársaságok pozícióit, ám úgy tűnik, hogy az újak piacra lépése nem mentes a konfrontációtól. Az osztrák és a magyar nagyvasutak a Floyd Kft. vezetője szerint adminisztratív eszközökkel is megpróbálják megnehezíteni a piacra lépést. Az igazgató elmondta: érthetetlen számukra a nagyvasutak ellenérdekeltsége, hiszen nem nekik teremtenek konkurenciát: új fuvarokat szereztek, amivel elsősorban a közúti forgalmat csökkentik.
A másik két vasútvállalat még nem kapta meg az engedélyeket, a hatóság ugyanis néhány dokumentumot hiánypótlás címén visszaküldött. A Központi Közlekedési Felügyelettől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a napokban várhatóan megadják a működési engedélyt a vasúttársaságoknak. Az MMV Rt. a Floydhoz hasonlóan teherszállító vonatokat közlekedtet, a Hajdú Vasút tevékenysége pedig annyiban különbözik majd, hogy saját használatra, illetve a társvállalatok megrendeléseire szállítanak építési anyagokat a folyamatban lévő vasúti beruházásokhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.