Vasúti teherszállításra és vontatásra kapott működési engedélyt a Floyd Kft. a Központi Közlekedési Felügyelettől, a cég kezdetben két ausztriai telephely között közlekedtet szerelvényeket Magyarországon keresztül. Hazánk európai uniós csatlakozásával minimálisra csökkentek a határátlépéssel és a vámolással kapcsolatos akadályok a két ország között, így az észak–déli vasúti teherforgalomban földrajzi adottságok miatt a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon szakemberek szerint olcsóbban és gyorsabban haladhat az áru, mint az osztrák vasúti pályákon. Mint azt Bogdán András, a Floyd Kft. igazgatója lapunkkal közölte, a Stájerországi Tartományi Vasúttársasággal együtt szállítanak gépkocsialkatrészeket napi rendszerességgel. Erre a forgalomra négy nagy teljesítményű dízelmozdonyt béreltek egy német társaságtól. A dízelmozdonyokon kívül – amiket 2002-ben gyártottak – további tíz villamos mozdonyt bérelnek a Román Államvasúttól, ezekkel a járművekkel Kürtös– Budapest–Hegyeshalom és Kürtös–Budapest–Sopron közötti vasúti fuvarokat vállalnak. A román mozdonyokkal egyelőre nem tudnak vontatni, mivel azt a járművet, amelyen a közlekedési hatóság szakemberei elvégezték volna a menetpróbákat, Kürtösnél nem engedték át a határon.
A magánvasutak megjelenése egyelőre ugyan nem veszélyezteti a monopolhelyzetben lévő nemzeti vasúttársaságok pozícióit, ám úgy tűnik, hogy az újak piacra lépése nem mentes a konfrontációtól. Az osztrák és a magyar nagyvasutak a Floyd Kft. vezetője szerint adminisztratív eszközökkel is megpróbálják megnehezíteni a piacra lépést. Az igazgató elmondta: érthetetlen számukra a nagyvasutak ellenérdekeltsége, hiszen nem nekik teremtenek konkurenciát: új fuvarokat szereztek, amivel elsősorban a közúti forgalmat csökkentik.
A másik két vasútvállalat még nem kapta meg az engedélyeket, a hatóság ugyanis néhány dokumentumot hiánypótlás címén visszaküldött. A Központi Közlekedési Felügyelettől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a napokban várhatóan megadják a működési engedélyt a vasúttársaságoknak. Az MMV Rt. a Floydhoz hasonlóan teherszállító vonatokat közlekedtet, a Hajdú Vasút tevékenysége pedig annyiban különbözik majd, hogy saját használatra, illetve a társvállalatok megrendeléseire szállítanak építési anyagokat a folyamatban lévő vasúti beruházásokhoz.
Facebook, Apple, Amazone – elhagyhatják Európát Brüsszel miatt?
