Megreguláznák a „halálgépeket”

Londonban és Párizsban várhatóan kitiltják a terepjárókat a belvárosból, mert ezek az autók környezetszennyezőbbek és súlyosabb baleseteket okoznak, mint a többi kocsi. London polgármestere egyenesen komplett idiótáknak nevezte azokat, akik a városban dzsippel közlekednek. A fővárosi önkormányzat egyelőre nem foglalkozik ezzel a problémával.

Gidró Kriszta
2004. 07. 07. 18:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elképzelhető, hogy Londonban és Párizsban kitiltják, de legalábbis korlátozzák a terepjárók használatát a belvárosban a környezetvédők javaslatára. Ezek az autók ugyanis sokkal több üzemanyagot fogyasztanak, tehát sokkal nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint más, kisebb kocsik. A forgalomban lévő, 18 legtöbb szén-dioxidot termelő autótípusból 14 terepjáró. A gallytörő ráccsal is felszerelt modellek ráadásul több és súlyosabb baleseteket okoznak, mint más járművek. London polgármestere, Ken Livingstone egyenesen komplett idiótáknak, nem beszámíthatóknak nevezte azokat, akik a városban terepjáróval közlekednek. Párizsi kollégája, Bertrand Delanoe pedig halálgépeknek titulálta a járműveket. Livingstone szerint a városban használt dzsip csak státusszimbólum, tehát semmi keresnivalója a még mindig zsúfolt belvárosi forgalomban. (Londonban az utóbbi években hathatós intézkedéseket tettek a belvárosi forgalom mérséklésére.)
A francia kormány azt tervezi, hogy a vásárláskor fizetendő környezetvédelmi adóval terheli meg a dzsipeket, amelynek mértéke elérheti a 3200 eurót, azaz a 800 ezer forintot is. Párizs önkormányzata pedig egy általános közlekedésfejlesztési terv részeként a városi forgalomban igyekszik korlátozni a terepjárók használatát. A javaslatot Denis Baupin zöldpárti polgármester-helyettes nyújtotta be. Ennek értelmében egyes védett övezetekből teljesen kitiltják ezeket a járműveket, s a terepjáró-tulajdonosok még otthonuk előtt sem parkolhatnának ingyenesen.
Franciaországban a környezetvédők más módszerrel is küzdenek a terepjárók ellen: a környezetet leginkább károsító járműnek alapított díjat kapta meg egy Mercedes terepjáró. A citromdíjnak nevezhető „kitüntetést” francia környezetvédő szervezetek alapították, s Tuvalu-díjnak nevezték el arról a csendes-óceáni szigetről, amelyet a globális felmelegedés következtében megemelkedő vízszint elárasztással fenyeget. A kilométerenként 400 gramm szén-dioxidot kibocsátó G500 Cabriolet dzsipje négyszer több szennyező anyaggal károsítja a környezetet, mint a besorolásban legjobbnak minősített járművek. Németországban is szigorítani kívánják a tehergépjárműként bejelentett, de magáncélra használt nehéz terepjárók adóztatását.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője lapunk kérdésére közölte: a közlekedési minisztériumnál szerették volna elérni, hogy a dzsipek ne hajthassanak be a lakó-pihenő övezetekbe, a pénzügyi tárcánál pedig azért lobbiztak, hogy a terepjárók súlyadóját emeljék a többszörösére. Kijelentette: próbálkozásaik eredménytelenek voltak, mert a közlekedési minisztérium éppen ellentétesen változtatta meg a KRESZ-t, s a pénzügyi tárca sem foglalkozott érdemben a kérésükkel. Lukács azt is közölte: a gallytörő rácsok a legveszélyesebbek. Ezek ugyanis már akkor is halálos balesetet okozhatnak, ha a terepjáró 15 kilométeres sebességgel üt el egy gyermeket.
A fővárosi önkormányzat forgalomtechnikai alosztályán lapunk kérdésére azt közölték: nem foglalkoznak ezzel a kérdéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.