Pénz landol Ferihegyen

Különös és nagy értékű szerződést kötött a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. egy informatikai céggel. A kft. történetéből kiderül, hogy korábban igazgatósági tag volt a repülőtér informatikai vezetője, és összefüggésbe hozható azzal a céggel, amelynek egykori székhelye megegyezik Hárskuti Jánosnak, a Budapest Airport vezérigazgatójának a címével.

Putsay Gábor
2004. 07. 17. 19:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy értékű szerződést kötött májusban a Budapest Airport (BA) Rt. a Novosys Informatikai Kft.-vel üzleti tervező-, modellező- és kontrollingeszköz beszerzésére, illetve bevezetésére. Lapunk úgy értesült: a május 21-én aláírt szerződés szerint a BA Rt. 37,5 millió forintot fizet a Novosysnek. A szerződést Hárskuti János, a BA Rt. vezérigazgatója látta el kézjegyével, felelősként pedig az informatikai igazgatóság volt feltüntetve. A Novosys vállalati történetéből, a cégátalakulásokból azonban kiderül, hogy a nagy értékű állami megbízásról nem ismeretlenül kötöttek szerződést a felek. Miután Hárskuti Jánost nevezte ki az ÁPV Rt. a BA Rt. vezérigazgatójának, külsős tanácsadóként alkalmazta Kónya Attilát, aki 2003 végétől a repülőtér informatikai igazgatója. A Novosys korábbi jogelődjének, a Számalk-Mis Kft.-nek a hatályos cégnyilvántartás szerint tagja volt az EcoControl Tanácsadó Kft., valamint a Mis Consulting Informatikai és Szolgáltató Rt. A Mis Consulting igazgatóságában foglalt helyet korábban Kónya Attila. Igaz, ekkor még nem az rt. volt a Számalk-Mis tagja, hanem a Mis Consulting Kft. Információink szerint Kónya egy április 11-én tartott rendezvényre volt hivatalos előadóként, amikor a programismertetőben a neve alatt a Mis Consulting szerepelt. Ezen az eseményen azonban nem vett részt. Az EcoControl Tanácsadó Kft.-ről annyit mindenképpen tudni érdemes, hogy jogelődje Kezdet Kft. néven szerepel a cégnyilvántartásban, amit viszont Hárskuti János címén jegyeztek be.
A százszázalékos állami tulajdonban levő BA Rt. annak ellenére szerződött a Novosysszal, hogy az informatikai piacon lett volna lehetősége komoly referenciájú cégeknek is megbízatást adni.
Mint arról lapunk is beszámolt, a BA Rt. legutóbbi dolgozói rendezvényét a Hit Gyülekezet Gyömrői úti konferencia-központjában tartotta, ahol a vendéglátásról a Gundel étterem gondoskodott. A dolgozók részére tartott, 17 millió forintba kerülő rendezvényre azt követően került sor, hogy takarékosság címén a BA Rt. munkavállalalóinak tíz százalékát elbocsátották. A rendezvényen a Gundel legkülönlegesebb ételspecialitásait szolgálták fel a BA Rt. számlájára, miközben a dolgozói fórumok lebonyolítására a Ferihegy I. terminál épületei és a hangárok is alkalmasak. Minden ilyen rendezvényt eddig a repülőtéren tartottak, és a munkavállalók közül többen felháborodtak a pénzpocsékolás miatt: ennek tudható be, hogy a megbízott 1300 dolgozó közül alig ötszázan jelentek meg a Hit Gyülekezet konferencia-központjában. A BA Rt. vezérigazgatója korábban a Budapest Bank (BB) Rt.-nél dolgozott vezetőként, s a bank több országos konferenciáját is a Gyömrői úton tartotta. A BB Rt. tegnap közleményben tudatta: a pénzintézet politikai pártoktól, vallási felekezetektől független gazdasági társaság.
A repülőtér egyelőre nem tud érdemleges magyarázatot adni arról, hogy miért minősítették államtitoknak a Ferihegy I. terminál felújítását, amivel viszont megkerülhető a közbeszerzés. Az államtitokra való hivatkozás azért is különös, mert például a Ferihegy II. terminálok felújítására külföldi multinacionális vállalatok kaptak megbízást, így a repülőtér paraméterei nem csak a BA illetékeseinek egyértelműek. Ismeretes: a fapados társaságok megjelenése miatt szeptemberben kezdik a Ferihegy I. terminál teljes átalakítását, a légikikötőt emiatt 2005 nyaráig zárva tartják. Az átalakítás költségeit azonban jelentősen túlértékelték – értesült lapunk. A Ferihegy I-et 7,5 milliárd forintért akarják átalakítani közbeszerzés nélkül. A közelmúltban menesztett repülőtér-fejlesztési igazgató kétmilliárd forintos tervet tett az igazgatóság asztalára, amit nem fogadtak el. A legutóbbi döntés szerint viszont a terminál alatt mélygarázst építenének, ami jelentősen megemeli a költségeket. A beruházás a megbízásokat elnyerő cégek számára lesz majd komoly üzlet, a repülőtérnek aligha lesz hasznára. A költségeket ugyanis érvényesíteni kell a repülőtéri illetékekben, és mint ismeretes, a fapados cégek leginkább az olcsó repülőtereket keresik, hiszen áraikat is ehhez igazítják. Ha Ferihegy túl drága lesz nekik, más régióbeli repülőteret keresnek.
Meglepő az is, hogy a BA Rt. igazgatóságában szinte az összes olyan embert lecserélték Hárskuti János vezérigazgatósága alatt, aki szakmabeli. Az igazgatóságban főként a bankszektorból érkezett tagok ülnek és hozzák meg a legfontosabb döntéseket, olyanok, akik egyáltalán nem jártasak a légiiparban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.