Több száz német utazási iroda zárhat be egy-két hónapon belül, mert 22 németországi légitársaság, köztük a Lufthansa megszünteti a helyi utazási irodáknak a jegyértékesítések után nyújtott jutalékot. Mint emlékezetes, óriási vihart kavart, amikor a múlt év végén a Lufthansa bejelentette, hogy áraiban adókat és illetékeket is tartalmazó tarifát alkalmaz. Az értékesítésért járó úgynevezett szolgáltatói díjak kivetését, annak mértékét az utazási irodákra bízza. A Magyar Turizmus Rt. lapunkhoz eljuttatott hírlevele szerint a repülőjegyeket értékesítő 4500 német utazási iroda egy része emiatt várhatóan bezár.
A bonni versenyhivatal szerint a Lufthansa jogosan járt el, amikor ezzel az intézkedéssel eltörölte a jegyeladási jutalékot. Ugyanakkor az irodák kétségbeesetten tiltakoztak az intézkedés ellen, s a kölni járási bíróságon támadták meg a Lufthansa döntését.
Magyarországon már az idén április elsején életbe lépett az a rendelkezés, miszerint a repülőjegyek értékesítése utáni hétszázalékos jutalékot egy százalékra csökkentették – nyilatkozta lapunknak Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. Elmondta: Magyarországon nem voltak emiatt irodabezárások, mivel ekkor vezették be az utazási irodák a kezelési költséget, illetve a foglalási jutalékot.
Az elnöknő közölte: nem tartja valószínűnek, hogy Németországban tömeges irodabezárásokra kellene számítani, mert általában egy iroda nem csak egy üzletággal foglalkozik. Azon utazási irodák szüntethetik be tevékenységüket, amelyek kizárólag ügynöki repülőjegy-értékesítéssel foglalkoztak – mondta.
Szavai szerint ma ezerre tehető a működési engedéllyel rendelkező hazai utazási irodák száma, amelyből 150-200 cég foglalkozik kizárólag jegyértékesítéssel.
Az üzemanyagárak emelkedéséről közölte: azt a légitársaságok maguk építik be a repülőjegyek áraiba. Emlékeztetett: a Malév a közelmúltban négyeurós üzemanyagpótlékot épített be áraiba, ám ez nem érinti a jegyforgalmazással foglalkozó irodák tevékenységét.
A Magyar Turizmus Rt. hírlevele közzétette: az Egyesült Államokban 2001 márciusában hoztak a légitársaságok olyan döntést, miszerint eltörlik a helyi utazási irodák számára a jegyértékesítések után adott jutalékot. Ennek hatására az eltelt három évben az akkor jegyértékesítéssel foglalkozó 33 ezer amerikai utazási iroda egyharmada ment csődbe, s így 55 ezer utazási irodai alkalmazott veszítette el az állását.
Drágul az Austrian Airlines is. Az Austrian Airlines csoport is növelni szándékozik a jegyekre kivetett üzemanyagpótlékot a nyersolajárak emelkedésére való hivatkozással. Augusztus 28-i hatállyal hat–kilenc euró közötti szintre növelik a kerozinpótlékot az interkontinentális járatokon, az Ausztráliába induló járatokon pedig az eddigi hateurós pótlékot tizenkét euróra emelik. (MTI)