Bealkonyul a német utazási irodáknak?

Ősztől a Németországban tevékenykedő légitársaságok közül huszonkét cég megszünteti a helyi utazási irodák számára a jegyértékesítések után nyújtott jutalékot. Ez az intézkedés azt jelentheti, hogy a légiközlekedési jegyeket értékesítő 4500 német utazási iroda egy része bezár. Magyarországon már az idén áprilisban egy százalékra csökkentették a jutalék mértékét.

Hunyor Erna
2004. 08. 24. 16:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz német utazási iroda zárhat be egy-két hónapon belül, mert 22 németországi légitársaság, köztük a Lufthansa megszünteti a helyi utazási irodáknak a jegyértékesítések után nyújtott jutalékot. Mint emlékezetes, óriási vihart kavart, amikor a múlt év végén a Lufthansa bejelentette, hogy áraiban adókat és illetékeket is tartalmazó tarifát alkalmaz. Az értékesítésért járó úgynevezett szolgáltatói díjak kivetését, annak mértékét az utazási irodákra bízza. A Magyar Turizmus Rt. lapunkhoz eljuttatott hírlevele szerint a repülőjegyeket értékesítő 4500 német utazási iroda egy része emiatt várhatóan bezár.
A bonni versenyhivatal szerint a Lufthansa jogosan járt el, amikor ezzel az intézkedéssel eltörölte a jegyeladási jutalékot. Ugyanakkor az irodák kétségbeesetten tiltakoztak az intézkedés ellen, s a kölni járási bíróságon támadták meg a Lufthansa döntését.
Magyarországon már az idén április elsején életbe lépett az a rendelkezés, miszerint a repülőjegyek értékesítése utáni hétszázalékos jutalékot egy százalékra csökkentették – nyilatkozta lapunknak Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. Elmondta: Magyarországon nem voltak emiatt irodabezárások, mivel ekkor vezették be az utazási irodák a kezelési költséget, illetve a foglalási jutalékot.
Az elnöknő közölte: nem tartja valószínűnek, hogy Németországban tömeges irodabezárásokra kellene számítani, mert általában egy iroda nem csak egy üzletággal foglalkozik. Azon utazási irodák szüntethetik be tevékenységüket, amelyek kizárólag ügynöki repülőjegy-értékesítéssel foglalkoztak – mondta.
Szavai szerint ma ezerre tehető a működési engedéllyel rendelkező hazai utazási irodák száma, amelyből 150-200 cég foglalkozik kizárólag jegyértékesítéssel.
Az üzemanyagárak emelkedéséről közölte: azt a légitársaságok maguk építik be a repülőjegyek áraiba. Emlékeztetett: a Malév a közelmúltban négyeurós üzemanyagpótlékot épített be áraiba, ám ez nem érinti a jegyforgalmazással foglalkozó irodák tevékenységét.
A Magyar Turizmus Rt. hírlevele közzétette: az Egyesült Államokban 2001 márciusában hoztak a légitársaságok olyan döntést, miszerint eltörlik a helyi utazási irodák számára a jegyértékesítések után adott jutalékot. Ennek hatására az eltelt három évben az akkor jegyértékesítéssel foglalkozó 33 ezer amerikai utazási iroda egyharmada ment csődbe, s így 55 ezer utazási irodai alkalmazott veszítette el az állását.



Drágul az Austrian Airlines is. Az Austrian Airlines csoport is növelni szándékozik a jegyekre kivetett üzemanyagpótlékot a nyersolajárak emelkedésére való hivatkozással. Augusztus 28-i hatállyal hat–kilenc euró közötti szintre növelik a kerozinpótlékot az interkontinentális járatokon, az Ausztráliába induló járatokon pedig az eddigi hateurós pótlékot tizenkét euróra emelik. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.