Bizonyára van mit javítani a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium teljesítményén, azonban vannak olyan tények, elért eredmények, igazolt sikerek, amelyek a miniszterelnök és a közvélemény számára is nyilvánvalóak. A kormányhatározatok teljesítésében a GKM a tárcák között a legeredményesebbnek bizonyult, megoldották az M5-ös matricásításának és Szegedig történő továbbépítésének ügyét – hangsúlyozza közleményében Csillag István miniszter.
A miniszteri nyilatkozat ellenére ennyi botrány még nem volt a hazai autópálya-építések körül, mint az eltelt két évben. Rögtön a kormányváltás után a tárca az általa felkért cégeknek akart megbízást adni az M7-es, az M70-es és az M3-as új szakaszainak építésére. A tendert érvénytelenítették, majd néhány hónap múlva a közbeszerzési pályázaton ugyanazok a cégek kaptak megbízást, ám a verseny ellenére 18,5 milliárd forinttal drágábban vállalták a munkát. A hivatalos álláspont szerint a verseny tisztességes volt, a magasabb árat a műszaki többlettartalom indokolta. Júliusban a Gazdasági Versenyhivatal ugyanennek a tendernek a résztvevőire rekordbírságot, 7,1 milliárd forintot szabott ki: az indoklás szerint a cégek felosztották egymás között a piacot, és előre megállapodtak az árakban.
Az M5-ös autópályát korábban is üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosai 2003 nyarán csőd közeli helyzetbe kerültek, amitől a magyar állam garanciájával felvett hitel mentette meg őket. Az M5-ösben idén 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt az állam, a cég építi tovább az autópályát, s közpénzből az indokoltnál nagyobb éves rendelkezésre állási díj illeti a koncesszort. Ilyen módon csőd helyett jelentős nyereségre tehetnek szert, hiszen az AKA-hoz tartozó cégek kaptak megbízást, közbeszerzés nélkül, az autópálya továbbépítésére.
Kartellező épít? A Betonút Rt. 79,789 milliárd forintért építheti meg az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti 39 kilométeres szakaszt, amit 2006. december 31-ig adnak át. A Betonút Rt. az egyik résztvevője a kartellügynek, a versenyhivatal szerint a 2002. évi tenderen a cégek felosztották a piacot. (MN)