Botrányos tenderek

Csillag István szerint az elmúlt két évben sikeresen működött a tárcája. A miniszter ugyanakkor nem ejtett arról szót, hogy a közlekedési ügyekért felelős tárcák fennállása óta nem volt annyi botrány a sztrádaépítések körül, mint az előző két évben.

Putsay Gábor
2004. 08. 21. 16:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyára van mit javítani a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium teljesítményén, azonban vannak olyan tények, elért eredmények, igazolt sikerek, amelyek a miniszterelnök és a közvélemény számára is nyilvánvalóak. A kormányhatározatok teljesítésében a GKM a tárcák között a legeredményesebbnek bizonyult, megoldották az M5-ös matricásításának és Szegedig történő továbbépítésének ügyét – hangsúlyozza közleményében Csillag István miniszter.
A miniszteri nyilatkozat ellenére ennyi botrány még nem volt a hazai autópálya-építések körül, mint az eltelt két évben. Rögtön a kormányváltás után a tárca az általa felkért cégeknek akart megbízást adni az M7-es, az M70-es és az M3-as új szakaszainak építésére. A tendert érvénytelenítették, majd néhány hónap múlva a közbeszerzési pályázaton ugyanazok a cégek kaptak megbízást, ám a verseny ellenére 18,5 milliárd forinttal drágábban vállalták a munkát. A hivatalos álláspont szerint a verseny tisztességes volt, a magasabb árat a műszaki többlettartalom indokolta. Júliusban a Gazdasági Versenyhivatal ugyanennek a tendernek a résztvevőire rekordbírságot, 7,1 milliárd forintot szabott ki: az indoklás szerint a cégek felosztották egymás között a piacot, és előre megállapodtak az árakban.
Az M5-ös autópályát korábban is üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosai 2003 nyarán csőd közeli helyzetbe kerültek, amitől a magyar állam garanciájával felvett hitel mentette meg őket. Az M5-ösben idén 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt az állam, a cég építi tovább az autópályát, s közpénzből az indokoltnál nagyobb éves rendelkezésre állási díj illeti a koncesszort. Ilyen módon csőd helyett jelentős nyereségre tehetnek szert, hiszen az AKA-hoz tartozó cégek kaptak megbízást, közbeszerzés nélkül, az autópálya továbbépítésére.



Kartellező épít? A Betonút Rt. 79,789 milliárd forintért építheti meg az M3-as autópálya Görbeháza–Nyíregyháza közötti 39 kilométeres szakaszt, amit 2006. december 31-ig adnak át. A Betonút Rt. az egyik résztvevője a kartellügynek, a versenyhivatal szerint a 2002. évi tenderen a cégek felosztották a piacot. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.