Úgy néz ki, az unió mégsem hagyta szó nélkül a Romániában elszenvedett gazdasági és presztízsveszteséget. Emlékezetes, hogy a román kormány nyilvános közbeszerzés nélkül bízta meg a Bechtel céget a Bors és Brassó közötti autópálya megépítésével. A megbízás nemcsak Romániában, hanem az Európai Unióban is nagy felháborodást váltott ki, főleg azért, mert ezzel párhuzamosan egy másik – az unió által is támogatott – sztrádaépítés is talonban volt. Nemrég egy hasonló jellegű ügy Horvátországban is komoly botrányt robbantott ki, a kormány ugyanis nyilvános közbeszerzés nélkül 300 millió dolláros projektet ítélt meg az amerikai Bechtel cégnek. Ez az ügy azonban az unió győzelmével zárult, mert a horvátok végül engedtek az EU nyomásának, illetve támogatási ajánlatának. Románia esetében viszont a botrány miatt még az ország 2007-re tervezett EU-csatlakozásának elhalasztása is felmerült, de a hullámok látszólag elültek. Most viszont úgy néz ki, hogy az Európai Unió elégtételt vesz.
Gerhard Schröder német kancellár múlt heti romániai látogatásának kézzelfogható hozadéka: nyolc megkötött üzleti szerződés, továbbá számos memorandum, illetve egyetértési nyilatkozat. Ezek közül az egyik legfontosabb az ország nyugati felén kiépítendő, természetes gáz szállítására alkalmas vezeték kiépítésére vonatkozik. A tervek szerint az Ukrajnából nyugatra szállító vezetéket a Romgaz a német Wintershall céggel együtt építené meg. A romániai hivatalok közben semmit sem hajlandók mondani arról, hogy a projekthez hogyan és miért a német cég jutott hozzá. Mint ismert, a Wintershall jelezte vételi szándékát a nemrég meghirdetett – jelenleg állami tulajdonban lévő – Distrigaz Nord román gázszolgáltatóra. A cég iránt még az orosz Gazprom, a német RuhrGaz, a Gaz de France és az olasz Enel is érdeklődését fejezte ki. Mindazonáltal a fenti román–német memorandum arra a gyanúra ad okot, hogy a Wintershallt esetleg a Distrigaz privatizációjában is favorizáltként fogják kezelni. A gázvezetékprojekttel kapcsolatos titkolódzás övezi a másik, nemrég megkötött szerződést is, amely egy új, elektronikus határfelügyelő rendszer megépítéséről szól. A feladatot egy francia–német konzorcium, az EADS nyerte el. A cég tájékoztatása szerint a terv megvalósításának költségei meghaladhatják az egymilliárd eurót.

Rengeteg ember menekülhet el Debrecen környékéről