Ősszel rosszul járhatnak a dízelüzemű autók tulajdonosai, mert lehetséges, hogy a gázolaj egy ideig többe kerül majd a benzinnél. A Világgazdaság tegnapi cikke szerint a piaci folyamatokat elemző szakértők komolyan számolnak ezzel a lehetőséggel.
A jelenlegi helyzetben elég nehéz pontos előrejelzést adni, az azonban biztos, hogy a benzin és a gázolaj nemzetközi jegyzésára, vagyis az adók nélküli ár már egymás mellé került – nyilatkozta kérdésünkre a Mol Rt. szóvivője. Lukács Bea közlése szerint a jelenség a magas kőolajárak miatt alakult ki. – A kőolajárak megugrásával a nagy finomítók inkább a benzin előállítására koncentráltak, a gázolaj iránt így emelkedő árak mellett keresleti nyomás alakult ki. A gázolaj egyébként hagyományosan a fűtési szezon előtt, tehát ősszel a legdrágább. Erre a szezonális áremelkedésre idén is számítani lehet, így nem kizárt, hogy a gázolaj valóban többe kerül majd a benzinnél – jelentette ki a szóvivő.
Lukács Bea elmondta, hogy négy évvel ezelőtt, hasonlóan hektikus világpiaci környezetben volt már erre példa. Kérdés, lehet-e nagyobb a drágulás a két üzemanyagfajta jövedéki adója közötti résnél, a benzinkutakon ugyanis csak ebben az esetben lesz drágább az alacsonyabb adóval terhelt gázolaj a benzinnél.
A dízelolaj árrobbanásában a bizonytalan kitermelés miatti félelmek mellett a növekvő kereslet is komoly szerepet játszik. A világ második legnagyobb olajfelhasználójává előlépett Kína például hiába fogta vissza mesterségesen gazdasági fejlődését, az ipar és a közlekedés hirtelen megugrott igényeit még így is alig képes kielégíteni.
Egyre több az autó, az áramszolgáltatás fenntartására pedig gázolajjal működő generátorokat állítottak üzembe – így fordulhatott elő az, hogy amíg a korábbi években Ázsiából jelentős menynyiségű gázolaj érkezett a világpiacra, most a megtermelt mennyiség helyben marad.

Mindkét irányban le kellett zárni az M5-öst, akkora a baj