Az idei üzleti tervében 800 ezer tonna gabona elszállításával számol a MÁV Rt., a helyzet azonban úgy alakult, hogy augusztus végéig 200 ezer tonnával kevesebb árut szállítottak vasúton, mint 2003 hasonló időszakában. A kereskedők, illetve a fuvaroztatók általában két héttel korábban adnak megrendelést a vasúttársaságnak, ám jelenleg bizonytalan a piac, a jó termés ellenére a legtöbben kivárnak. Egyelőre a hazai raktárakba kerül a gabona, a belföldi szállításban pedig a vasút részaránya a viszonylag kis távolságok miatt minimális.
Az intervenciós felvásárlásra ugyanis csak november 1-jétől lehet számítani, ekkortól szállítanak a külpiacokra azok a kereskedők, illetve termelők, akik az európai uniós támogatást igénybe veszik. Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának főigazgatója lapunkat arról tájékoztatta, hogy eddig a társaság vagonparkjának csak egy részét kötötték le a megrendelők. A MÁV leginkább a szükséges tehervagon-mennyiségnek a beszerzésével tud felkészülni a szezonra, hiszen a szállítási csúcs idején külföldi vasúttársaságoktól – elsősorban a szomszédos országokból –, továbbá magáncégektől bérelnek járműveket. A vasúttársaság tulajdonában lévő hatszázötven speciális tehervagon ugyanis nem elegendő a forgalom lebonyolítására, így az exportszállítások idején – leginkább novemberben és decemberben – további négyszáz gabonaszállító kocsit bérelnek. Az idényszerűen használható járművek üzemeltetése egyébként nagy kockázatot jelent a vasúttársaságoknak. Ezért a gabonaszállításban érdekelt társaságok csak annyi járművet tartanak saját tulajdonban, amenynyire minden évben szükség van, a szállítási csúcs idején pedig bérlet formájában bocsátják egymás rendelkezésére a vagonokat.

Rendkívüli bejelentést tett Orbán Viktor