Késedelmes a gabona szállítása

Egyelőre az itthoni raktárakba kerül a learatott gabona nagy része, így az idei jó termés ellenére 2003-hoz képest is kevés árut szállított eddig a vasút. A vasúti export-teherforgalmat a november 1-jétől várható intervenciós felvásárlások lendíthetik fel, a szállítási csúcs idején a szükséges eszközpark biztosításához külföldi társaságok segítségét veszi igénybe a MÁV Rt.

Putsay Gábor
2004. 08. 26. 17:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei üzleti tervében 800 ezer tonna gabona elszállításával számol a MÁV Rt., a helyzet azonban úgy alakult, hogy augusztus végéig 200 ezer tonnával kevesebb árut szállítottak vasúton, mint 2003 hasonló időszakában. A kereskedők, illetve a fuvaroztatók általában két héttel korábban adnak megrendelést a vasúttársaságnak, ám jelenleg bizonytalan a piac, a jó termés ellenére a legtöbben kivárnak. Egyelőre a hazai raktárakba kerül a gabona, a belföldi szállításban pedig a vasút részaránya a viszonylag kis távolságok miatt minimális.
Az intervenciós felvásárlásra ugyanis csak november 1-jétől lehet számítani, ekkortól szállítanak a külpiacokra azok a kereskedők, illetve termelők, akik az európai uniós támogatást igénybe veszik. Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának főigazgatója lapunkat arról tájékoztatta, hogy eddig a társaság vagonparkjának csak egy részét kötötték le a megrendelők. A MÁV leginkább a szükséges tehervagon-mennyiségnek a beszerzésével tud felkészülni a szezonra, hiszen a szállítási csúcs idején külföldi vasúttársaságoktól – elsősorban a szomszédos országokból –, továbbá magáncégektől bérelnek járműveket. A vasúttársaság tulajdonában lévő hatszázötven speciális tehervagon ugyanis nem elegendő a forgalom lebonyolítására, így az exportszállítások idején – leginkább novemberben és decemberben – további négyszáz gabonaszállító kocsit bérelnek. Az idényszerűen használható járművek üzemeltetése egyébként nagy kockázatot jelent a vasúttársaságoknak. Ezért a gabonaszállításban érdekelt társaságok csak annyi járművet tartanak saját tulajdonban, amenynyire minden évben szükség van, a szállítási csúcs idején pedig bérlet formájában bocsátják egymás rendelkezésére a vagonokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.