Másfél év alatt épülne meg az M6-os

Augusztus végére ígéri a Nemzeti Autópálya Rt. az M6-os építéséhez szükséges földterületek megvásárlását. A kivitelezőknek még a választások előtt át kell adniuk az autópályát.

Putsay Gábor
2004. 08. 17. 17:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendkívül szűk határidőt szabott a kormány az M6-os autópályát építő konzorciumnak, hiszen az építés előtti – Érd és Dunaújváros közötti –, 57 kilométer hosszú sztrádát 2006. március 31-ig kell átadniuk. Az autópályát építő cégeknek alig másfél évük lesz a kivitelezésre, mivel a munka legkorábban az őszi hónapokban kezdődhet. A kormány részéről viszont nem lehet véletlen a szigorú határidő, hiszen a gyorsforgalmi utat, illetve az M8-as részét képező dunaújvárosi Duna-hidat még a választások előtt át szeretnék adni. Az M6 Duna Autópálya Konzorcium illetékese lapunknak úgy nyilatkozott: nagyon nagy kihívás lesz a cégek számára, hogy az autópálya 2006 tavaszáig megépüljön.
Mint ismert, az M6-os sztráda megépítését, illetve üzemeltetését magánbefektetőkre bízta a kormány, az észak–déli sztráda Dunaújvárosig épülő szakasza PPP-rendszerben, azaz köz- és magántőke bevonásával készül el. Az építési területeket, a nyomvonalat az állam biztosítja az autópálya megépítéséhez, 22 éves időtartamú üzemeltetése pedig a befektetők feladata. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium három pályázó közül a német Bilfinger-Berger és két osztrák építőipari cég, a Porr Infrastruktur, illetve a Swietelsky International alkotta M6 Duna Autópálya Konzorciumnak adott megbízást. A beruházók 508 millió euróért, azaz 125 milliárd forintért vállalták a sztráda megépítését és üzemeltetését. A magyar állam a koncessziós társaságnak 2006-tól 22 éven keresztül, évenkénti bontásban úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet, ami tartalmazza az építési és fenntartási költségeket, a tőke költségét, illetve a befektetők által elvárt hozamot, ami ebben az iparágban önmagában 13-15 százalék. Arról, hogy az állam részéről mennyi lesz pontosan az évenként fizetendő díj, egyelőre egyik fél sem nyilatkozik: figyelembe kell venni azt is, hogy az autópályát matricával lehet majd használni, s ezeket a költségeket szintén meg kell téríteni a befektetőnek.
A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. szerint augusztus végéig tart az építési területek megvásárlása. A társaság idén tízmilliárd forintot különített el azokra a kiadásokra, amelyek a földterületek megszerzésével kapcsolatosak – mondta Béni Gyöngyi, a cég szóvivője. A területvásárlásokat közigazgatási határozat zárja le, ám előfordulhat, hogy a sztráda építésének megkezdésekor még nem lesz minden földterület az NA Rt. birtokában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.