Kizárólag külföldi járműgyártók, illetve multinacionális cégek adnak önállóan, illetve konzorciumvezetőként ajánlatot a MÁV Rt.-nek szeptember 15-ig 30 elővárosi motorvonat megépítésére és a járművek harmincéves karbantartására. A vasúttársaság a német Siemens, a kanadai Bombardier Transportation, a spanyol CAF, a japán Mitsui-csoport, valamint a svájci Stadler pénzügyi referenciáit elfogadta az előminősítés alkalmával, így a cégek konkrét műszaki és árajánlatot adhatnak. A Stadler jelenléte biztosítja ugyanakkor az egyetlen magyar cég részvételét, a tenderen a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. alvállalkozóként vesz részt. A svájci cég ugyanis méreteiből adódóan a vasúti járművek mechanikai berendezéseit, így például a karosszériát állítja elő, a villamos berendezéseket pedig a Ganz szállítaná, ha a konzorcium lesz a győztes. Információink szerint ugyanakkor a magyar részvétel a pályázat elején egyáltalán nem volt biztosított. A MÁV ugyanis olyan feltételekkel írta ki legelső alkalommal a tendert, hogy azt kizárólag multinacionális vállalatok tudták teljesíteni. Ezt követően több cég kifogásolta a vasúttársaság eljárását, így került sor a módosított feltételek meghatározására. A MÁV elvárásai szerint a tenderen részt vevő cégeknek, illetve a fővállalkozónak legalább 20 milliárd forint éves árbevétellel kell rendelkeznie, és tizenöt hasonló motorvonatot kellett gyártania az eltelt három évben, mint amilyenre a vasúttársaság igényt tart. A négyrészes, légkondicionált villamos motorvonat egyébként 72 méter hosszú, 120 kilométeres óránkénti sebességre alkalmas jármű lesz, és az ajtók 90 százalékánál alacsony feljárót vehetnek igénybe az utasok. A hazai fővállalkozó részvételét az uniós szabályozás nem teszi lehetővé, másrészt a kilencvenes évek privatizációi és a korlátozott piaci lehetőségek tönkreverték a magyar járműgyártást, így egyetlen cég sem tudna komplett egységet előállítani. Az elektromos berendezéseket gyártó Ganz Transelektro elvileg lehetne fővállalkozó, ám az idevonatkozó EU-rendelkezések tiltják, hogy ez esetben hazai céget részesítsen előnyben a MÁV.
Tavaly Szlovákiában hasonló motorvonattendert bonyolított le az államvasút, szlovák fővállalkozóval: a konzorciumot a Zosvrutky AS vezette, a Stadler volt az alvállalkozó és a Bombardier is részegységeket szállított a járművekhez.
Kevesebb személyvonat. Jövő évben a MÁV Rt. a személyszállító járatainak akár negyedét is törölheti, mivel az állam költségvetési okokból nem tudja finanszírozni a jelenlegi vasúti forgalmat. A Népszabadság információi szerint a MÁV Rt.-nél a napi 2500 járatból mindössze 1800-1900 megtartásával számolnak, ugyanis a rendelkezésre álló állami forrásokkal együtt ennyire lesz pénz 2005-ben. A személyszállítás finanszírozását a MÁV–állam-szerződés rögzíti, amiről jelenleg tárgyalnak a felek. Ebben a szerződésben határozzák meg, hogy a cégnek milyen szolgáltatásokat kell biztosítania, és az állam mennyit fizet kötelezően a menetdíjjal nem fedezett kiadásokért. A vasúttársaság tegnapi közleményében kitért arra, hogy a szerződés részleteiről és a közszolgáltatás jövő évi finanszírozásáról jelenleg folynak a tárgyalások. A MÁV Rt. a személyszállítás-közszolgáltatás 2005. évi alakulását a MÁV–állam- szerződés tartalmának ismeretében fogja meghatározni. (P. G. I.)