Motorvonattender a multicégeknek

Szeptemberben adhatják be ajánlataikat az elővárosi motorvonat építésében érdekelt cégek a MÁV Rt.-nek. Mivel az európai szabályozás tiltja, hogy fővállalkozóként hazai céget részesítsen előnyben a beruházó, az érintett magyar cég csak alvállalkozóként vehet részt a pályázaton.

Putsay Gábor
2004. 08. 19. 17:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kizárólag külföldi járműgyártók, illetve multinacionális cégek adnak önállóan, illetve konzorciumvezetőként ajánlatot a MÁV Rt.-nek szeptember 15-ig 30 elővárosi motorvonat megépítésére és a járművek harmincéves karbantartására. A vasúttársaság a német Siemens, a kanadai Bombardier Transportation, a spanyol CAF, a japán Mitsui-csoport, valamint a svájci Stadler pénzügyi referenciáit elfogadta az előminősítés alkalmával, így a cégek konkrét műszaki és árajánlatot adhatnak. A Stadler jelenléte biztosítja ugyanakkor az egyetlen magyar cég részvételét, a tenderen a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. alvállalkozóként vesz részt. A svájci cég ugyanis méreteiből adódóan a vasúti járművek mechanikai berendezéseit, így például a karosszériát állítja elő, a villamos berendezéseket pedig a Ganz szállítaná, ha a konzorcium lesz a győztes. Információink szerint ugyanakkor a magyar részvétel a pályázat elején egyáltalán nem volt biztosított. A MÁV ugyanis olyan feltételekkel írta ki legelső alkalommal a tendert, hogy azt kizárólag multinacionális vállalatok tudták teljesíteni. Ezt követően több cég kifogásolta a vasúttársaság eljárását, így került sor a módosított feltételek meghatározására. A MÁV elvárásai szerint a tenderen részt vevő cégeknek, illetve a fővállalkozónak legalább 20 milliárd forint éves árbevétellel kell rendelkeznie, és tizenöt hasonló motorvonatot kellett gyártania az eltelt három évben, mint amilyenre a vasúttársaság igényt tart. A négyrészes, légkondicionált villamos motorvonat egyébként 72 méter hosszú, 120 kilométeres óránkénti sebességre alkalmas jármű lesz, és az ajtók 90 százalékánál alacsony feljárót vehetnek igénybe az utasok. A hazai fővállalkozó részvételét az uniós szabályozás nem teszi lehetővé, másrészt a kilencvenes évek privatizációi és a korlátozott piaci lehetőségek tönkreverték a magyar járműgyártást, így egyetlen cég sem tudna komplett egységet előállítani. Az elektromos berendezéseket gyártó Ganz Transelektro elvileg lehetne fővállalkozó, ám az idevonatkozó EU-rendelkezések tiltják, hogy ez esetben hazai céget részesítsen előnyben a MÁV.
Tavaly Szlovákiában hasonló motorvonattendert bonyolított le az államvasút, szlovák fővállalkozóval: a konzorciumot a Zosvrutky AS vezette, a Stadler volt az alvállalkozó és a Bombardier is részegységeket szállított a járművekhez.



Kevesebb személyvonat. Jövő évben a MÁV Rt. a személyszállító járatainak akár negyedét is törölheti, mivel az állam költségvetési okokból nem tudja finanszírozni a jelenlegi vasúti forgalmat. A Népszabadság információi szerint a MÁV Rt.-nél a napi 2500 járatból mindössze 1800-1900 megtartásával számolnak, ugyanis a rendelkezésre álló állami forrásokkal együtt ennyire lesz pénz 2005-ben. A személyszállítás finanszírozását a MÁV–állam-szerződés rögzíti, amiről jelenleg tárgyalnak a felek. Ebben a szerződésben határozzák meg, hogy a cégnek milyen szolgáltatásokat kell biztosítania, és az állam mennyit fizet kötelezően a menetdíjjal nem fedezett kiadásokért. A vasúttársaság tegnapi közleményében kitért arra, hogy a szerződés részleteiről és a közszolgáltatás jövő évi finanszírozásáról jelenleg folynak a tárgyalások. A MÁV Rt. a személyszállítás-közszolgáltatás 2005. évi alakulását a MÁV–állam- szerződés tartalmának ismeretében fogja meghatározni. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.