Olcsón privatizált Mahart-cég

Bár a kormány sikertörténetként kezeli a Mahart Duna-Cargo Kft. privatizálását, a számokat és az európai közlekedés súlypontjának várható eltolódását nézve ezt a piacon sokan megkérdőjelezik. A Duna-Cargo sorsa akkor pecsételődött meg, amikor az ÁPV Rt. tavaly úgy döntött, feldarabolja az anyacéget és részenként értékesíti.

Erdősi Csaba
2004. 08. 12. 20:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mahart Rt. tevékenységét különböző társaságokba szervezték át, a Cargónak a folyami szállítmányozás jutott. A Mahart-lány vonzóvá és működőképessé tételéhez 2003 végén 1,9 milliárd forint értékű eszközt és pár százezer forint híján 150 millió forintot fektetett be a cégbe. A vállalkozás törzstőkéje a korábbi hárommillió forintról egy csapásra kétmilliárd forint fölé emelkedett, s megkapta a Mahart korábbi szerződéseit is.
*
Ezt a vagyont vásárolta meg 4,2 millió euróért, vagyis körülbelül egymilliárd forintért a német hátterű, de osztrákként jegyzett szállítmányozási cég, a DDSG Cargo GmbH. Kétségtelen, a vevő még így is messze a legmagasabb árat kínáló pályázó lett.
A pénzügyminiszter szerint külön öröm, hogy a vételár mellé magasabb tőkeemelést is vállaltak, mint amennyit az ÁPV Rt. előírt, ez azonban információink szerint nem így van. A vagyonkezelő ugyanis azt írta elő, hogy az új tulajdonosnak egy éven belül 1,2 milliárd forinttal kell megemelnie a társaság alaptőkéjét, a távirati iroda közlése szerint pedig erre az időszakra a DDSG pontosan ennyire kötelezte magát.
Draskovics Tibor az ügylet kapcsán hangoztatta: a privatizációval a közvagyon nem csökken, csak átalakul közösségi vagyonná, például autópályává. Szakértők szerint kérdés azonban, érdemes-e lemondania Magyarországnak nem egészen fél kilométer autópálya megépítésére elegendő összegért a magyar folyami hajózásról, éppen olyan időszakban, amikor a gazdaságossági szempontok előtérbe kerülésével a vízi közlekedés szerepe felértékelődőben van. Emlékezetes: az EU 2004 és 2007 között 250 milliárd forintnyi támogatást szán a folyó medrének hajózási célú rendezésére. Brüsszel célja az, hogy a drága közúti szállítás rovására az olcsó vízi közlekedést preferálja, ami egy állami hajózási társaság előtt is új perspektívákat nyitott volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.