Egyre inkább elképzelhető, hogy azoknak lesz igazuk, akik az OPEC piacnyugtatónak szánt előrejelzéseivel szemben már hetekkel ezelőtt megjósolták: a nyersolaj hordónkénti ára hamarosan meghaladhatja az ötven dollárt. Az olaj határidős jegyzésára napok óta rekordokat döntöget Amerikában: tegnap délelőtt a 47 dollárt is átlépte azután, hogy síita lázadók az olajszektor elleni újabb szabotázsakciókkal fenyegetőztek, és egyelőre minden körülmény arra utal, hogy az áremelkedés nem áll meg.
A drágulás okait két csoportba sorolják az elemzők. Egyfelől komoly félelmek uralják a piacot a kitermelést illetően – Venezuelában, Irakban, Szaúd-Arábiában, Nigériában és Oroszországban sem megnyugtató a helyzet –, másrészt az alacsony tartalékok mellett folyamatosan nő a fogyasztás.
A helyzet ellentmondásos, mert a magas olajárnak elvileg vissza kell fognia a világgazdaság fejlődését, ami automatikusan a fogyasztás és az ár visszaesésével jár, de egyelőre nem úgy látszik, hogy ez a folyamat a közeljövőben megindulhat. A kedden nyilvánosságra hozott amerikai makrogazdasági adatokból – a magas olaj- és üzemanyag árak mellett is csökkent az USA inflációja – arra lehet következtetni, hogy a világ legnagyobb energiafelhasználó országában továbbra is magas szinten marad a nyersolaj iránti kereslet, és így tovább nőhet a jegyzésár. Emelkedő fogyasztást prognosztizál az OPEC legújabb jelentése is, szintén megjegyezve, hogy a magas árak eddig csekély hatást gyakoroltak a gazdasági konjunktúra lanyhulására.
A KLM holland légitársaság bejelentette, hogy szeptember elejétől 3 euróval emeli a jegyekre kivetett üzemanyagadót, tekintettel az üzemanyagárak erőteljes növekedésére. A távirati iroda közlése szerint az adó addig marad magas, amíg a nyersolaj ára 30 napon át a 35 dolláros árszint alatt marad. A KLM-hez hasonlóan az Air France is megemeli az üzemanyagadót.

Szentkirályi Alexandra: Budapest vezetése politikai terrorizmust követ el