Visszaáll az üzemanyag adója?

Egy megállapodás értelmében elképzelhető, hogy vissza kell állítani az üzemanyagok korábbi jövedékiadó-szintjét Magyarországon. A kormány még májusban kapott parlamenti felhatalmazást arra, hogy a magas benzinár gazdaságfékező hatását szükség esetén adócsökkentéssel gyengítse. A Pénzügyminisztérium közleménye azt sugallja: ezen a szabályozáson nem kell változtatni.

Erdősi Csaba
2004. 08. 25. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joaquim Almunia, az európai monetáris ügyek brüsszeli biztosa az EUobserver tegnapi híre szerint hétfőn megegyezett Németországgal abban, hogy az unió tagállamai nem vezethetnek be egyoldalú adócsökkentéseket azért, hogy kivédjék a magas olaj- és üzemanyagárak negatív gazdasági hatásait. A kérdés az EU pénzügyminisztereinek jövő havi, hágai informális találkozóján kerülhet szóba.
Az adócsökkentés lehetőségét a régi tagállamok közül először Olaszország vetette fel öt nappal ezelőtt, amikor a nyersolaj hordónkénti ára csaknem elérte a lélektani határnak is tekintett ötvendolláros szintet. Döntés azonban egyelőre nem született, ugyanis a tagállamok pénzügyminisztereinek egy csoportja, az úgynevezett Eurogrup tagjai, még júniusban megállapodtak abban, hogy az adószint eltolása előtt konzultálnak egymással. A cikk szerint ezt azért érzik szükségesnek, hogy elkerüljék azokat az ellentétes döntéseket, amelyek a négy évvel ezelőtti magas üzemanyagárak miatt kialakult helyzetet jellemezték. Emlékezetes: 2000 szeptemberében Európa több nagyvárosában is leállt a közlekedés a magas benzinárak ellen és az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentése mellett tüntető autósok miatt. Franciaország engedett a követeléseknek és lejjebb vitte az adószintet, Nagy-Britannia és Németország viszont nem.
Egy kormányrendelet értelmében Magyarországon július óta a benzin és a gázolaj jövedéki adóját is többször mérsékelték, legutóbb éppen hétfőn. A benzin esetében egyébként a kormányrendelet a 250, a gázolaj árában pedig a 225 forintos literenkénti ár tartós átlépése esetén teszi lehetővé a csökkentést. A Pénzügyminisztérium nem tart attól, hogy ezen a gyakorlaton változtatni kellene – legalábbis ezt lehet kiolvasni lapunkhoz eljuttatott közleményükből. Eszerint az Eurogrup pénzügyminisztereinek döntése nem kötelező érvényű, a magyar szabályozást pedig kihirdetése után megismerte és tudomásul vette az unió akkori soros elnökségét adó Írország pénzügyminisztere. A közlemény arról nem szól, ugyanígy tudomásul vette-e a szabályozást az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatósága is.



Magas a magyar adószint. Az Európai Unió jelenlegi szabályozása nem köti ki, mekkora adót kell kiszabni a jövedéki termékekre, megszabja viszont, mekkora lehet a minimális adószint. Ez a benzin esetében körülbelül 90, a gázolaj esetében pedig 76 forintot jelent. A magyar jövedékiadó-szint ennél jóval magasabb, úgyhogy komolyabb csökkenés esetén sem kerülne a meghatározott limit alá. Szakértők szerint felmerülhet a kérdés, hogy a jövedéki adó egyoldalú csökkentésének megtiltása tulajdonképpen a brüsszeli költségvetés szempontjából fontos. Ez az adónem ugyan teljes egészében a nemzeti kasszákat gyarapítja, de a rárakódó egyéb terhek, mint amilyen például az általános forgalmi adó, már nem. Köztudott, hogy a magyar kutakon tankoló vásárlók az adó után is adóznak, hiszen az áfát nem az üzemanyag alapára, hanem a jövedéki adóval megemelt ár után fizetik. Ha csökken tehát a jövedéki adó szintje, automatikusan vele zsugorodik a forgalmi adó mértéke is, márpedig ennek az adónak egy része közvetlenül az európai közös költségvetésbe folyik be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.