Joaquim Almunia, az európai monetáris ügyek brüsszeli biztosa az EUobserver tegnapi híre szerint hétfőn megegyezett Németországgal abban, hogy az unió tagállamai nem vezethetnek be egyoldalú adócsökkentéseket azért, hogy kivédjék a magas olaj- és üzemanyagárak negatív gazdasági hatásait. A kérdés az EU pénzügyminisztereinek jövő havi, hágai informális találkozóján kerülhet szóba.
Az adócsökkentés lehetőségét a régi tagállamok közül először Olaszország vetette fel öt nappal ezelőtt, amikor a nyersolaj hordónkénti ára csaknem elérte a lélektani határnak is tekintett ötvendolláros szintet. Döntés azonban egyelőre nem született, ugyanis a tagállamok pénzügyminisztereinek egy csoportja, az úgynevezett Eurogrup tagjai, még júniusban megállapodtak abban, hogy az adószint eltolása előtt konzultálnak egymással. A cikk szerint ezt azért érzik szükségesnek, hogy elkerüljék azokat az ellentétes döntéseket, amelyek a négy évvel ezelőtti magas üzemanyagárak miatt kialakult helyzetet jellemezték. Emlékezetes: 2000 szeptemberében Európa több nagyvárosában is leállt a közlekedés a magas benzinárak ellen és az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentése mellett tüntető autósok miatt. Franciaország engedett a követeléseknek és lejjebb vitte az adószintet, Nagy-Britannia és Németország viszont nem.
Egy kormányrendelet értelmében Magyarországon július óta a benzin és a gázolaj jövedéki adóját is többször mérsékelték, legutóbb éppen hétfőn. A benzin esetében egyébként a kormányrendelet a 250, a gázolaj árában pedig a 225 forintos literenkénti ár tartós átlépése esetén teszi lehetővé a csökkentést. A Pénzügyminisztérium nem tart attól, hogy ezen a gyakorlaton változtatni kellene – legalábbis ezt lehet kiolvasni lapunkhoz eljuttatott közleményükből. Eszerint az Eurogrup pénzügyminisztereinek döntése nem kötelező érvényű, a magyar szabályozást pedig kihirdetése után megismerte és tudomásul vette az unió akkori soros elnökségét adó Írország pénzügyminisztere. A közlemény arról nem szól, ugyanígy tudomásul vette-e a szabályozást az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatósága is.
Magas a magyar adószint. Az Európai Unió jelenlegi szabályozása nem köti ki, mekkora adót kell kiszabni a jövedéki termékekre, megszabja viszont, mekkora lehet a minimális adószint. Ez a benzin esetében körülbelül 90, a gázolaj esetében pedig 76 forintot jelent. A magyar jövedékiadó-szint ennél jóval magasabb, úgyhogy komolyabb csökkenés esetén sem kerülne a meghatározott limit alá. Szakértők szerint felmerülhet a kérdés, hogy a jövedéki adó egyoldalú csökkentésének megtiltása tulajdonképpen a brüsszeli költségvetés szempontjából fontos. Ez az adónem ugyan teljes egészében a nemzeti kasszákat gyarapítja, de a rárakódó egyéb terhek, mint amilyen például az általános forgalmi adó, már nem. Köztudott, hogy a magyar kutakon tankoló vásárlók az adó után is adóznak, hiszen az áfát nem az üzemanyag alapára, hanem a jövedéki adóval megemelt ár után fizetik. Ha csökken tehát a jövedéki adó szintje, automatikusan vele zsugorodik a forgalmi adó mértéke is, márpedig ennek az adónak egy része közvetlenül az európai közös költségvetésbe folyik be.