Dugók és jelzőlámpák

Sok bosszúságot okoznak Budapesten a közlekedési dugók. Úgy tartja a legtöbb autós, hogy a rosszul beállított jelzőlámpák miatt kell reggelente szinte a végtelenségig vesztegelniük. Pedig a fővárosi önkormányzat szakemberei épp most cserélték korszerűbbre a programot, amelynek végleges beállítása nemsokára befejeződik. Azonban a pénzszűke itt is határt szabott a lehetőségeknek.

Sellei Andor
2004. 09. 18. 18:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még Pásti Imre, a Főpolgármesteri Hivatal forgalomtechnikai alosztályvezetője is szükséges rossznak tartja a közlekedési jelzőlámpákat. Budapesten kilencszáz lámpás kereszteződés van, ebből ötszáznegyvenet felügyelnek a központból, a többit helyi programok szabályozzák. Az úttestbe rejtett érzékelők, infra- vagy videodetektorok mérik a forgalom sűrűségét. Alapelv, hogy a reggeli csúcsidőszakban a bevezető forgalmat szűkíteni kell – magyarázta Pásti Imre. Ezt nevezik a szakzsargonban kapuzásnak. Addig teljesen kinyitjuk a bejövő forgalom előtt az utat, amíg mozog a belváros. Viszont ha az beáll, akkor már nem segíthetnek a jól beállított jelzőlámpák sem. Fontos szabály, hogy a tömegközlekedési útvonalak mindig elsőbbséget élveznek. Ahol nincsenek BKV-járatok, azokban az utcákban inkább találkozhatnak az autósok hosszú piros után rövid zölddel. De egy-egy periódus a legritkábban tart tovább másfél percnél.
Három éve döntöttek a korszerűsítésről, és tapasztalataik szerint javult a helyzet, amióta a régi rendszert újra cserélték. Ennek végleges beállítását ez idő tájt fejezik be. A szakember elismerte, hogy az anyagi lehetőségeik végesek, így nem tudták a legmodernebb berendezéseket megvásárolni. Mostanában épp egy esőprogramon gondolkodnak, mert olyankor a leggyakoribbak a dugók a fővárosban.
n
A fővárosi gyalogosátkelőknél nincs elég hangjelzéssel működő lámpa, amely a vakok és gyengén látók átjutását segíthetné. Mint Pásti Imre elmondta: körülbelül ötven ilyennel találkozhatnak a rászorulók Budapesten. A legtöbb kattogó hangot ad, van, amelyik sípol, néhány pedig bemondja a pillanatnyi helyzetet. Sok helyütt okoz a közelben lakóknak bosszúságot az éjjel-nappal működő hangjelzés. Előfordult már, hogy emiatt elvágták a vezetéket. Létezik olyan megoldás, hogy csupán nappal hangos a gyalogoslámpa, vagy az, amely csak a vak embernél lévő távirányító érzékelésekor ad hangot. Itt is a pénzhiány az oka a lassú fejlesztésnek, de igyekszünk az igényeket belátható időn belül teljesíteni – tette hozzá az alosztályvezető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.