Érték a közigazgatási adatvagyon

A hatályos jogszabályok egyelőre több területen nyújtanak védelmet, hogy a közigazgatási intézmények adatvagyona ne kerüljön piaci szereplőkhöz. Értelmezhetetlen viszont és kétségeket vet fel az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) azon szándéka, hogy a közigazgatás informatikai hátterének biztosítását a szolgáltatószférára bízná a tárca, ami a közigazgatás privatizációjával lenne egyenértékű.

Putsay Gábor
2004. 09. 10. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is nagy értéket képvisel a közigazgatási intézmények adatvagyona, így nem véletlen, hogy az informatikai rendszerek működtetésekor egyre inkább a saját fejlesztéseket alkalmazzák. Ugyanakkor a mai piaci környezetben nincs lehetőség arra, hogy a belső informatikai rendszereket teljes egészében állami szinten bonyolítsák, így szerepet kaphatnak magáncégek, az adatkezelés azonban kizárólag a törvény rendelkezései szerint történhet. Ennek megfelelően egyelőre értelmezhetetlen és kétségeket vet fel az IHM azon szándéka, hogy a közigazgatás informatikai hátterének biztosítását a szolgáltatószférára bízná a tárca, ami egyben a tevékenység kiszervezését jelentené. A Kovács Kálmán miniszter által elképzelt informatikai kiszervezésekkel együtt az intézmények adatvagyonához is hozzáférnének piaci szolgáltatók. A miniszter a napokban azzal indokolta a változás szükségességét, hogy olcsóbb és hatékonyabb lenne a feladatokat a szolgáltatószférára bízni, ám – mint hozzátette – az informatikai eszközök az intézmények tulajdonában maradnának. Példaként említette az Egyesült Királyságot, ahol a közigazgatás teljes informatikai hátterét piaci szereplők kezelik, illetve fejlesztik. A tárcánál érdeklődésünkre mindössze annyit közöltek, hogy a munka előkészítő fázisban van, ebben az ügyben akkor adnak tájékoztatást, ha a tervezési periódus lezárul.
Az Országgyűlési Biztosok Hivatalától lapunk úgy értesült: a hatályos szabályozás szerint az intézmények informatikai rendszereinek kezelésénél egyes részterületeket a szolgáltatószférára lehet bízni, adatkezelés azonban csak a törvény által elrendelt formában történhet, az adatvédelmi biztosnak pedig minden esetben állást kell foglalnia. Így például adatrögzítési feladatokat vagy a feldolgozást ki lehet adni magáncégeknek. A törvény szerint bizonyos adatkezelések, amelyek a bűnüldözéssel vagy szabálysértéssel kapcsolatosak, minden esetben állami vagy önkormányzati kezelésben valósulhatnak meg, így értelemszerűen például a Belügyminisztérium informatikai hátterének kiszervezésekor akadályokba ütközne az informatikai tárca. Legalább ilyen fontos a gazdasági adatvagyon megőrzése, ami például az APEH vagy a Pénzügyminisztérium informatikai rendszereinek esetében meghatározó. A kiszervezés folytán ez esetben illetéktelen kezekbe kerülne az adatvagyon. Egy alkotmánybírósági határozat arról rendelkezik, hogy a minisztériumokban úgynevezett osztott információs rendszereket kell fenntartani, ami az elkülönített adatkezelést teszi lehetővé. Az informatikai háttér kiszervezése viszont a közigazgatás privatizációjával lenne egyenértékű, így az adatvagyonhoz piaci szereplők hozzáférnének.
Informatikai szakemberek arra a veszélyre hívják fel a figyelmet, hogy a kiszervezésekkel lényegében több évre, de sok esetben akár tíz évre is elkötelezettséget vállalnak a központi intézmények. Azáltal, hogy a közpénzből gazdálkodó szervezetek informatikai rendszerük kezelését egy külsős cégre bízzák, lényegében egy olyan kapcsolatot létesítenek az állami intézmény és a magántulajdonban lévő informatikai társaság között, amely több kormányzaton is átívelhet, és amelyből lehetetlen vagy csak nehezen, anyagi veszteséggel lehet kilépni.
Az informatikai tárca elképzeléseivel kapcsolatban jogi szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a központi szervezet számára kockázatot jelent az is, hogy az informatikai kiszervezéseknek sok esetben nincs meghatározva sem az időtartama, sem pedig az információs rendszereket szállító vállalat évekre előre vállalt kötelezettségeinek listája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.