Jogszabályi béklyóban a sofőrök

A kormányzati ígéretek és az Országos Érdekegyeztető Tanácsban született megállapodás ellenére semmi nem történt az autóbusz-vezetők korkedvezményes nyugdíjazásának ügyében – értesült lapunk.

Bákonyi Ádám
2004. 09. 27. 18:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Júniusban több száz Volán-buszsofőr, illetve kamionvezető demonstrált az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium előtt, követelve, hogy a kormány mielőbb törölje el azt a rendeletet, ami az egyre növekvő stressz és leterheltség ellenére gépjárműtípustól teszi függővé a menetrend szerinti járatok vezetőinek korkedvezményét. A jelenlegi szabályozás így arra kényszeríti a buszsofőröket, hogy régi, rossz állapotú gépjárművekkel végezzék munkájukat a remélt egy-két év korkedvezményért. Szabó Sándorné, a tárca helyettes államtitkára ekkor azt ígérte, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) következő ülésén tárgyal a korkedvezményes nyugdíjrendszer felülvizsgálatáról. Az itt született megállapodás szerint egy különbizottságnak kellett volna felállnia, hogy hatvan napon belül mind a munkaadói, mind munkavállalói, mind a kormányzati oldal összesítse a buszvezetők létszámadatait, illetve korkedvezményes igényét.
– Immár kilencven nap telt el, de a bizottság még fel sem állt, és a kormány nem végezte el a szükséges felméréseket – közölte lapunkkal Inokai Géza. A Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke elmondta, Szabóné szeptember 17-i levelében arra kérte szervezetüket, hogy adják át saját felméréseiket a tárgyalások megkezdése érdekében. A KKSZ nem hajlandó erre, mert attól tartanak, hogy a kormány esetleg „újabb hosszú hónapokig tanulmányozná” az adatokat – amit ráadásul a kabinetnek is öszsze kellett volna gyűjtenie.



Érdekvédőket támad
a MÁV-vezérkar

A MÁV Rt. vezetősége szerint a Vasutasok Szakszervezete által október 13-ra meghirdetett demonstráció nem a tényleges érdekképviseletről, hanem inkább a szakszervezeti vezetők egyéni érdekeiről, újraválasztásukról szól. Közleményükben helyénvalóbbnak nevezték a konfliktus tárgyalásos rendezését, bár elismerték azt is, hogy a MÁV-nál válsághelyzet alakult ki. Úgy fogalmaztak: a „demagóg pánikkeltés, társadalmi feszültség gerjesztése nem oldja meg” a finanszírozási gondokat. Ismert, hogy a „vasút szétverésének megakadályozásért” hirdetett meg tüntetést a Vasutasok Szakszervezete. A közlekedési minisztérium előtti demonstráción annak a petíciónak kívánnak érvényt szerezni, amit a szervezet vezetése még május 20-án adott át Csillag István miniszternek – aki azóta szóra sem méltatta a húszezer vasutas aláírásával megerősített dokumentumot. Ebben azt követelik a tárcától, hogy a MÁV Rt. hoszszú távú, átfogó közlekedéspolitikai koncepciójának megszületéséig függesszen fel minden olyan intézkedést, amely a vasúti szolgáltatás színvonalának további csökkenéséhez, a közlekedésbiztonság romlásához vezet, valamint azt, hogy a vasúttársaságnál állítsák le az ez évre tervezett létszámcsökkentés végrehajtását, a fenntartási tevékenység kihelyezését, a gazdasági társaságok privatizációját és a vasúti ingatlanok értékesítését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.