Júniusban több száz Volán-buszsofőr, illetve kamionvezető demonstrált az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium előtt, követelve, hogy a kormány mielőbb törölje el azt a rendeletet, ami az egyre növekvő stressz és leterheltség ellenére gépjárműtípustól teszi függővé a menetrend szerinti járatok vezetőinek korkedvezményét. A jelenlegi szabályozás így arra kényszeríti a buszsofőröket, hogy régi, rossz állapotú gépjárművekkel végezzék munkájukat a remélt egy-két év korkedvezményért. Szabó Sándorné, a tárca helyettes államtitkára ekkor azt ígérte, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) következő ülésén tárgyal a korkedvezményes nyugdíjrendszer felülvizsgálatáról. Az itt született megállapodás szerint egy különbizottságnak kellett volna felállnia, hogy hatvan napon belül mind a munkaadói, mind munkavállalói, mind a kormányzati oldal összesítse a buszvezetők létszámadatait, illetve korkedvezményes igényét.
– Immár kilencven nap telt el, de a bizottság még fel sem állt, és a kormány nem végezte el a szükséges felméréseket – közölte lapunkkal Inokai Géza. A Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke elmondta, Szabóné szeptember 17-i levelében arra kérte szervezetüket, hogy adják át saját felméréseiket a tárgyalások megkezdése érdekében. A KKSZ nem hajlandó erre, mert attól tartanak, hogy a kormány esetleg „újabb hosszú hónapokig tanulmányozná” az adatokat – amit ráadásul a kabinetnek is öszsze kellett volna gyűjtenie.
Érdekvédőket támad
a MÁV-vezérkar
A MÁV Rt. vezetősége szerint a Vasutasok Szakszervezete által október 13-ra meghirdetett demonstráció nem a tényleges érdekképviseletről, hanem inkább a szakszervezeti vezetők egyéni érdekeiről, újraválasztásukról szól. Közleményükben helyénvalóbbnak nevezték a konfliktus tárgyalásos rendezését, bár elismerték azt is, hogy a MÁV-nál válsághelyzet alakult ki. Úgy fogalmaztak: a „demagóg pánikkeltés, társadalmi feszültség gerjesztése nem oldja meg” a finanszírozási gondokat. Ismert, hogy a „vasút szétverésének megakadályozásért” hirdetett meg tüntetést a Vasutasok Szakszervezete. A közlekedési minisztérium előtti demonstráción annak a petíciónak kívánnak érvényt szerezni, amit a szervezet vezetése még május 20-án adott át Csillag István miniszternek – aki azóta szóra sem méltatta a húszezer vasutas aláírásával megerősített dokumentumot. Ebben azt követelik a tárcától, hogy a MÁV Rt. hoszszú távú, átfogó közlekedéspolitikai koncepciójának megszületéséig függesszen fel minden olyan intézkedést, amely a vasúti szolgáltatás színvonalának további csökkenéséhez, a közlekedésbiztonság romlásához vezet, valamint azt, hogy a vasúttársaságnál állítsák le az ez évre tervezett létszámcsökkentés végrehajtását, a fenntartási tevékenység kihelyezését, a gazdasági társaságok privatizációját és a vasúti ingatlanok értékesítését.