Kell az orosz piac is

K O N Z E R V I P A R

Nagy Ottó
2004. 09. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy éve, azaz 2000 óta folyamatos válságban van a magyar konzervipar a szereplők számára kiszámíthatatlan árfolyam-politika eredményeként. Ennek jelei láthatók a stratégiai fontosságú orosz piacon, amelyről egyre inkább kiszorulunk. Pedig az előző hatvan évben erre a piacra rendezkedtünk be, de mára annyit veszítettünk pozícióinkból, hogy a hazai termelésnek alig a 40 százalékát tudjuk itt elhelyezni, szemben a korábbi 70 százalékkal – adott tájékoztatót a konzervipari állapotokról Csépány László, a Csépány és Társai Zöldség-Gyümölcs és Konzervipari Nagykereskedelmi Kft. ügyvezetője, aki egyben a Tartósítóipari Szövetség felügyelőbizottságának elnöke.
– A helyzet annyira kedvezőtlen, hogy a szövetség 64 tagjából az év végére valószínűleg 30 kisebb-nagyobb üzem beszünteti termelését – tette hozzá. – Emiatt tavaly cégünk is választás elé került, döntenünk kellett, hogy a korábban jól prosperáló konzervgyártást megszüntetjük, vagy fejlesztjük kapacitásainkat. Az utóbbit választottuk, és 300 millió forintos beruházással – amelyhez SAPARD-pályázatot is elnyertünk – lecseréltük gépparkunkat, és a korábbi nyolcmilliós kapacitásunkat megdupláztuk. S az uniós szabványokhoz igazítottuk ISO-minősítésünket és HACCP-rendszerünket. A változások közé tartozott – folytatta Csépány –, hogy felülbíráltuk korábbi értékesítési politikánkat, és úgy döntöttünk, hogy inkább a belföldi piacra összpontosítunk. Most ott tartunk, hogy termelésünk 70 százalékát belföldön értékesítjük, 20 százaléka az orosz, a maradék 10 százaléka pedig a német piacra kerül.
A cég termelési profiljáról az ügyvezető úgy számolt be, hogy mindent tudnak gyártani – kivéve csemegekukoricát és zöldborsót, amellyel nem foglalkoznak, mert e két termék piacát három nagy cég uralja –, a fókuszban a gyümölcs és a savanyúság áll.
A cég nem bízza a véletlenre a felvásárlást sem, gyöngyösi székhelye szűkebb körzetében negyven felvásárlótelepet működtet, de alapanyag-szükségletét 250 kilométeres körzetből szerzi, így tízezer kistermelővel áll közvetlen vagy közvetett kapcsolatban. – Nem véletlen, hogy pontosan éreztük az idei termelési felvásárlási problémákat is, a meggy felvásárlási ára például méltatlanul alacsony volt az idén, de ez igaz a többi gyümölcsre is, a paprika és az uborka felvásárlási ára viszont megduplázódott; mindezek összefüggésben vannak a nyugat-európai terméssel – emelte ki Csépány. Hozzátette: az ilyen dolgok kivédése miatt lenne fontos, hogy stabillá váljon a valutapiac, és emiatt nem lehet feladni az orosz piacot sem, akármilyen rosszak most ott a lehetőségeink.
Exportkilátásainkat rontja, hogy az EU-val olyan megállapodást kötöttünk, hogy nem támogathatjuk a harmadik országokba irányuló exportot, szemben például Ausztriával vagy Németországgal, így e piacokon csak kellő mértékű hazai támogatással lehetünk versenyképesek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.