Négy éve, azaz 2000 óta folyamatos válságban van a magyar konzervipar a szereplők számára kiszámíthatatlan árfolyam-politika eredményeként. Ennek jelei láthatók a stratégiai fontosságú orosz piacon, amelyről egyre inkább kiszorulunk. Pedig az előző hatvan évben erre a piacra rendezkedtünk be, de mára annyit veszítettünk pozícióinkból, hogy a hazai termelésnek alig a 40 százalékát tudjuk itt elhelyezni, szemben a korábbi 70 százalékkal – adott tájékoztatót a konzervipari állapotokról Csépány László, a Csépány és Társai Zöldség-Gyümölcs és Konzervipari Nagykereskedelmi Kft. ügyvezetője, aki egyben a Tartósítóipari Szövetség felügyelőbizottságának elnöke.
– A helyzet annyira kedvezőtlen, hogy a szövetség 64 tagjából az év végére valószínűleg 30 kisebb-nagyobb üzem beszünteti termelését – tette hozzá. – Emiatt tavaly cégünk is választás elé került, döntenünk kellett, hogy a korábban jól prosperáló konzervgyártást megszüntetjük, vagy fejlesztjük kapacitásainkat. Az utóbbit választottuk, és 300 millió forintos beruházással – amelyhez SAPARD-pályázatot is elnyertünk – lecseréltük gépparkunkat, és a korábbi nyolcmilliós kapacitásunkat megdupláztuk. S az uniós szabványokhoz igazítottuk ISO-minősítésünket és HACCP-rendszerünket. A változások közé tartozott – folytatta Csépány –, hogy felülbíráltuk korábbi értékesítési politikánkat, és úgy döntöttünk, hogy inkább a belföldi piacra összpontosítunk. Most ott tartunk, hogy termelésünk 70 százalékát belföldön értékesítjük, 20 százaléka az orosz, a maradék 10 százaléka pedig a német piacra kerül.
A cég termelési profiljáról az ügyvezető úgy számolt be, hogy mindent tudnak gyártani – kivéve csemegekukoricát és zöldborsót, amellyel nem foglalkoznak, mert e két termék piacát három nagy cég uralja –, a fókuszban a gyümölcs és a savanyúság áll.
A cég nem bízza a véletlenre a felvásárlást sem, gyöngyösi székhelye szűkebb körzetében negyven felvásárlótelepet működtet, de alapanyag-szükségletét 250 kilométeres körzetből szerzi, így tízezer kistermelővel áll közvetlen vagy közvetett kapcsolatban. – Nem véletlen, hogy pontosan éreztük az idei termelési felvásárlási problémákat is, a meggy felvásárlási ára például méltatlanul alacsony volt az idén, de ez igaz a többi gyümölcsre is, a paprika és az uborka felvásárlási ára viszont megduplázódott; mindezek összefüggésben vannak a nyugat-európai terméssel – emelte ki Csépány. Hozzátette: az ilyen dolgok kivédése miatt lenne fontos, hogy stabillá váljon a valutapiac, és emiatt nem lehet feladni az orosz piacot sem, akármilyen rosszak most ott a lehetőségeink.
Exportkilátásainkat rontja, hogy az EU-val olyan megállapodást kötöttünk, hogy nem támogathatjuk a harmadik országokba irányuló exportot, szemben például Ausztriával vagy Németországgal, így e piacokon csak kellő mértékű hazai támogatással lehetünk versenyképesek.

Sokkoló strandbelépő árak – mutatjuk, hol mennyit fizet