Közlekedési gondok az EU-bővítés után

Stefan Lázár
2004. 09. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Életveszély, zaj, levegőszenynyeződés. Alig néhány hónappal az EU-bővítés után a német– cseh–lengyel határháromszög lakosaival a realitások elfeledtették a három nemzet közösen rendezett ünnepségét, amelynek helyébe a közlekedési politika mulasztásai, az elévült infrastruktúra terhei léptek.
A fenyegető veszély első jele hajnali négy óra körül riasztotta fel álmából az Érchegységhez tartozó Altenberg polgárait. A jeges útról lecsúszva tonnányi súlyú teherautó rohant bele a Zinnwaldstrasse 12. számú ház nappalijába, azóta az épület lakhatatlan, a falakat vaskos faállvány akadályozza meg a teljes összeomlástól. A Drezdából a Zinnwald-Cinovec határátkelőhelyen Teplicébe vezető B170-es országút mentén fekvő települések lakossága már a bővítés előtt is szenvedett a sűrű forgalom miatt. Május elseje óta e megpróbáltatások ugrásszerűen emelkedtek. Naponta átlagban háromezer német, lengyel, cseh és szlovák kamion dübörög végig az ötven kilométeres útszakaszon. Szászország déli része a bővítés első számú vesztesének tartja magát. A tartomány már eddig is állandó nehézségekkel küszködött, a munkanélküliség, az elvándorlás mellé most újabb probléma csatlakozott. Míg az EU-bővítést megelőzően a teherautók sora várakozott a vámosokra, és a hosszú álldogálás sok kamionost elriasztott ettől az útvonaltól, addig most folyamatosan halad a végeláthatatlan konvoj, és növeli azoknak a transzportvállalkozóknak a számát, akik erre az útra terelik kocsijaikat.
A forgalom drasztikus megemelkedése a kibővített Európában nem új keletű jelenség. Az előrejelzések időben figyelmeztettek az aggasztó helyzetre. A berlini kormány szakértői már egy évvel ezelőtt arra a meggyőződésre jutottak, hogy a Lengyelország és Németország közötti áruforgalom hamarosan megháromszorozódik, a cseh–német útvonalon megkétszereződik. Ezzel a helyzettel találja szemben magát az a közlekedési hálózat, amelyet a vasfüggöny idejében elhanyagoltak; a megosztott Európában nem épültek meg a szükséges hidak és utak. Georg Milbradt, a tartomány kereszténydemokrata miniszterelnöke nem hiába követelte időben az „európai egység közlekedési projektjének” létrehozását a német egyesítést követően kidolgozott példát követve; Brüsszel a javaslatra mindeddig nem reagált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.