Egyre kilátástalanabb az ország legnagyobb munkaadójának, a MÁV Rt.-nek a helyzete – vélekedett tegnap Fónagy János országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztere. A MÁV Rt. idei vesztesége ugyanis eléri a 48,4 milliárd forintot, eladósodottsági szintje pedig 150 milliárd forintra emelkedhet, ami azzal fenyegeti a társaságot, hogy fizetés- és hitelképtelen lesz. Fónagy arról is szólt, hogy a személyszállítás jövő évi finanszírozásához az állam részéről 76 milliárd forint támogatásra lenne szükség, de a vasúttársaság várhatóan 53 milliárd forintot kap a menetdíjjal nem fedezett költségeire, ami a járatszám radikális csökkentését eredményezheti. Az egykori közlekedési miniszter szerint nem lehet úgy a létszámot csökkenteni – a kormány elvárásaihoz mérten –, hogy a technikai fejlesztésekre nem fordítanak kellő összegeket, így a MÁV vezetésének át kell gondolnia, miként akarnak a társaságtól tizenegyezer embert elbocsátani. Fónagy felszólította a kormányt, hogy vizsgálja felül a MÁV-val kapcsolatos finanszírozási elképzeléseket.
Mint arról beszámoltunk, az igazgatóság döntése szerint a jövő évi járatcsökkentés háromszáz személyszállító vonatot érintene naponta a MÁV hálózatán – ha megkapják a gazdasági és közlekedési tárca által ígért 76 milliárd forintot. Ez az összeg a személyszállítás költségeinek 65 százalékára lenne elegendő, ha ennél alacsonyabb összeghez jut a MÁV, további járatcsökkentésre is számítani lehet. Ezzel egy időben vezetőváltásról is dönthet a tulajdonos a napokban, ugyanis – egyelőre csak egyeztetés szintjén – a GYSEV Rt. vezetését kérték fel, hogy vigye tovább a MÁV Rt. ügyeit. Több pénzre ugyanakkor nem számíthat a MÁV, hiszen a kormány az autópálya-építésben érdekelt.
Halálbüntetésre ítélhetik a volt kongói elnököt
