Lezárultak tegnap délelőtt a kormány, az AKA Rt., illetve a hitelező bankok képviselői között a pénzügyi tárgyalások az M5-ös autópálya üzemeltetéséről és továbbépítéséről, ezt követően írták alá a felek a módosított koncessziós szerződést. Rendelkezésre állási díj formájában a 2005 novemberétől – a Kiskunfélegyháza–Szeged szakasz átadása után – 2030-ig tartó koncessziós futamidő alatt évente 92,5 millió eurót, azaz 23 milliárd forintot fizetnek az AKA Rt.-nek. A huszonöt éves futamidőt figyelembe véve a magyar állam nominálértéken 572 milliárd forintot fizet ki az AKA-nak a 147 kilométer hosszú autópályáért, ami jelen értéken a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) számításai szerint – elsősorban a várható pénzromlást figyelembe véve – 209 milliárd forint.
Az AKA a továbbépítés finanszírozásához, illetve a meglévő szakaszok fenntartásához 750 millió euró hitelt vett fel, ebből az öszszegből az állam, közvetlenül a Magyar Fejlesztési Bank Rt. 250 millió euróra vállalt garanciát – közölte Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. A GKM vezetője elmondta továbbá, hogy a koncessziós szerződés opciós jogot biztosít a 2005–2009 közötti időszakra, hogy az AKA Rt. hatvanszázalékos tulajdonrészét az állam megvásárolja. Paul-Henri Aumont vezérigazgató arról szólt, hogy a társaság érdekelt a határhoz vezető autópálya-szakaszok megépítésében is, az előkészületeket megkezdték.
Mint ismert, a kormány idén márciusban kötött előszerződést az AKA-val az autópálya továbbépítéséről, illetve a matrica bevezetéséről.

Franco Nero Herenden: egyedi porcelánszobrot kapott a világsztár