Újabb fejezetéhez ért a regisztrációs adó körüli tragikomédia: ez év júniusáig a bizonytalanság miatt a gépjárműimportőrök nagy része befizettette a regisztrációs adóra eső áfát az autóvásárló ügyfeleivel. Később kiderült, feleslegesen terhelték meg az adót áfával. A visszafizetés a legtöbb esetben elmaradt, s ezen igényükkel a vásárlók nem is élhetnek. Információnk szerint az ominózus időszak alatt 70-90 ezer szerződés esetében számolták fel jogszerűtlenül az áfával növelt regisztrációs adót. A vásárlók kilencven százaléka átlag 30–45 ezer forinttal lett szegényebb a téves jogszabály-értelmezés miatt, a drágább autók esetében azonban az összeg százezrekre is rúghat.
Jól járt viszont a költségvetés: ha a megkárosítottak esetében 80 ezer szerződést veszünk alapul, s átlag 40 ezer forintot számolunk, akkor a központi büdzsé 3,2 milliárd forint talált pénzhez jutott.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke elmondta: a korábbi vevők nem támadhatják meg a szerződést, hiszen tudták, mennyi volt az autó bruttó vételára, s azt elfogadták. A pénz visszautalása egyébként a kereskedőkön múlik. Ezzel szemben Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke úgy látja, a viszszafizetésben a kereskedőknek nincs mozgástere, az importőrökön múlik a dolog. Az ominózus áfát nekik kellene visszaigényelni, majd eljuttatni a kereskedők felé, s ők csak ezt követően tudnák a vevőknek visszaadni az összeget. Erre nem sok esélyt lát, mivel a szerződések döntő része lízingkonstrukció. Ráadásul olyan is lenne, akinél az új kalkuláció az árfolyamváltozás miatt árnövekedést hozna.
Áfaköteles kereskedés. A regisztrációs adó januártól áfaköteles lesz a kereskedők számára, s fel kell számítani a motorkerékpárok eladása után is. A kétkerekű járművek után 80 köbcentiméterig 10 ezer, 125-ig 50 ezer, 500-ig 70 ezer, 900-ig 90 ezer, míg e fölött 110 ezer forintot kell majd leróniuk. Szakemberek attól tartanak, hogy a regisztrációs adó idei bevezetése miatt ebben az évben nem tudnak annyi új személyautót értékesíteni, mint tavaly, s a jövő esztendőre sem jobbak a kilátásaik. Ráadásul 2005-től már a motorkerékpár-értékesítésben is éreztetheti majd negatív hatását az új adónem.