Egyre szorítóbb az olajprés

Annak ellenére alaposan megdobja a magas olaj- és üzemanyagár a hazai infláció mértékét, hogy a felmérések szerint az idén csökkent Magyarországon az olajtermékek iránti kereslet.

Erdősi Csaba
2004. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzávetőleg kéttized százalékkal növeli majd meg a forint október–novemberi havi elértéktelenedésének ütemét, ha a jelenlegi szintről nem csökkennek az üzemanyagárak – jelentette ki az olajtermékeknek a pénzromlásra gyakorolt hatását firtató kérdésünkre Barcza György, az ING Bank elemzője. A szakember szerint emiatt újra kell írni a korábbi inflációs előrejelzéseket; ő úgy látja, a decemberre kalkulált hatszázalékos mérték elérheti a 6,3 százalékot is.
A drága üzemanyagnak erős másodlagos inflációgerjesztő hatása is van, a szállítmányozó cégek például biztosan beépítik áraikba
a gázolaj áremelkedését. Barcza György úgy véli, a legkomolyabb másodlagos hatást a gáz árának emelkedése jelenti majd. Az inflációs számítások alapját képező fogyasztói kosárban a gáz kétszázalékos súllyal szerepel, ha tehát a kormány meglépi a szakemberek által várt tízszázalékos tarifaemelést, az önmagában 0,2 százalékos hatással lesz a jövő évi inflációs rátára.
A pénzromlás ütemét némiképpen csökkentheti, hogy a magas árak miatt visszaesik a fogyasztás mértéke. Idén januártól szeptemberig hazánkban csaknem egy százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott, mint 2003 azonos időszakában – tette közzé a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb gyorsjelentését az energiainfo.hu internetes szaklap. A tanulmány szerint a benzinforgalom visszaesésének egyik nyilvánvaló oka a drágulás, hiszen az idei első kilenc hónapban a 95-ös benzin átlagosan 243,37 forint volt literenként, szemben a tavalyi 232,43 forintos átlagárral. Szintén a kereslet visszafogásához vezetett, hogy időközben átalakult
a magyar kutak termékkínálata. A legolcsóbb, 91-es oktánszámú benzin forgalmazása ugyanis júniusban gyakorlatilag megszűnt, a vásárlóknak így maradt a drága 98-as, illetve a középáras 95-ös. A csökkenő benzineladással szemben a gázolaj értékesítése 3,6 százalékkal bővült; ennek egyik oka az, hogy megnőtt az áruszállítás volumene. A dízelolaj ára egyébként a vizsgált időszakban 208,77-ről 218,71 forintra nőtt literenként. Csökkenő fogyasztásra számítanak a világpiacon is; az OPEC szerint a magas ár miatt jövőre 7,5 százalékkal esik vissza az olaj iránti kereslet. A drága kőolaj miatt az Economist brit gazdaságkutató megváltoztatta jövő évi prognózisát. Az új előrejelzés szerint a világgazdaság 2005-ben 4,1 százalékkal bővül majd, szemben a 4,3 százalékos korábbi becsléssel és a várható ötszázalékos idei bővüléssel.

Holnaptól egy forinttal olcsóbbá
válik a gázolaj, mivel csökken az üzemanyagfajta jövedéki adója.
A motorbenzin ára nem változik. A csökkentést az adó mértékének időszaki változásairól szóló kormányrendelet teszi lehetővé; a Mol új listaára literenként 241 forint lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.