Nagy kockázatot jelent az újonnan induló, illetve a folyamatban levő PPP- (Public Private Partnership) projektek pénzügyi hatása a jövőbeni költségvetésekre, illetve az állami adósságpozícióra – derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) összefoglalójából. Az ÁSZ vizsgálta a 2005. évi autópálya-finanszírozást is. Mint ismert, az eddigi állami beruházás helyett a kormány a 2005. évi fejlesztéseket a PPP keretében kívánja megvalósítani. Magánbefektetők építenék meg a sztrádákat, amiért a magyar állam évente a futamidő alatt rendelkezésre állási díjat fizetne. Az ÁSZ kiemeli, hogy a törvényjavaslatban a kormány nem mutatja be azokat a pénzügyi számításokat, amelyek összehasonlíthatóvá tennék a PPP-konstrukciót az állami építés és működtetés ráfordításaival. Az autópályák magánkézbe adásának nem dolgozták ki a jogi feltételeit, továbbá nincs olyan garancia, ami biztosítaná, hogy sem a lakosság, sem pedig az állam nem kerül kiszolgáltatott helyzetbe a futamidő alatt. Az ÁSZ szerint szükség lesz a PPP-vel érintett területeken olyan korlátok megalkotására, amelyek határt szabnak a hosszú távú kötelezettségvállalásnak. Jövőre az M5-ösön kívül 248 kilométer hosszú autópálya épül az országban, ebből huszonnégy kilométert finanszíroz a költségvetés.
A Pénzügyminisztérium álláspontja szerint a PPP részletesebb bemutatására eddig nem volt lehetőség. Ezt azzal indokolják, hogy a kiválasztott konstrukciók még nem véglegesek, így a lehetséges pénzáramlásokat nem lehet meghatározni. Réthy Imre, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára tegnap arról szólt, hogy a magánszféra hatékonyabban tud autópályát építeni és működtetni, a PPP pedig az államháztartási reform egyik eszköze lehet. A GKM-ben tegnap bemutatták a PPP-kézikönyvet, a kötet az általános jellemzőket hivatott bemutatni.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség