Nem lesz fedezet a már megkezdett, s leszerződött autópálya-szakaszok építésére, ha a jelenlegi formában fogadja el az Országgyűlés a 2005. évi költségvetés tervezetét. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére 33 milliárd forintot biztosítana a kormány a költségvetésből, a fejlesztések előkészítése címén pedig további 15 milliárd forint szerepel. A kormányprogram szerint ugyanakkor 2006 végéig 420 kilométer új autópályát adnak át, emellett 425 kilométer lesz építés és további 803 kilométer előkészítés alatt. A 2005. esztendőben az M5-ös és az M6-os koncessziós beruházásokat leszámítva 209 km hosszú autópályát és a dunaújvárosi Duna-hidat építik a megbízott cégek, megkezdődik az M0-s Duna-hídjának az építése is. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. két útszakasz kivételével valamennyi beruházásra megkötötte a kivitelezői szerződéseket.
*
A gyorsforgalmi úthálózat finanszírozásához – figyelembe véve, hogy az idei teljesítések egy részét is 2005-ben fizeti az NA Rt. – lapunk információi szerint 254 milliárd forintra lenne szükség. Kóka János, a Gyurcsány-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt múlt pénteken arról szólt: az autópálya-programhoz három forrásból teremtenék elő a szükséges öszszegeket. Egyrészt a költségvetésből, másrészt az európai uniós juttatásokból, harmadrészt pedig a PPP-program révén. Ez utóbbi szerint magánbefektetők finanszírozzák az útépítést és a karbantartást egy meghatározott futamidő alatt, az állam pedig évenként fizet az igénybe vett szolgáltatásokért. A PPP-rendszer azért nem jöhet szóba 2005-ben, mert a közbeszerzési eljárás részeként meghirdetett új szakaszokra már leszerződött és győztest hirdetett az NA Rt. Egyetlen autópálya-szakasz építésére nem hirdetett még eredményt az NA: a 17 kilométer hosszú Nagykanizsa–Becsehely sztráda pályázatáról várhatóan ebben a hónapban döntenek. Az NA Rt. a beruházások kivitelezőinek is halasztott formában fizet, ennek megfelelően 2005-ben és 2006-ban is jelentős tartozásokat kell kiegyenlítenie. A Kóka János által említett uniós források egyelőre bizonytalanok, hiszen a 2007–2015 között felhasználható kohéziós pénzekről még nem döntöttek az EU-ban, 2006-ig pedig egyedül az M0-s sztráda építéséhez nyújt Brüsszel pénzügyi támogatást. A jövő évi programban az M0-s keleti szektora, ezzel együtt a Vecsés–Üllő elkerülő gyorsforgalmi út építése szerepel, ugyanígy folytatják a kivitelezők az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi–Balatonszentgyögy, Zamárdi–Balatonszárszó, az M3-as Görbeháza– Nyíregyháza és a debreceni és nyíregyházi elkerülő szakaszok építését. Ugyancsak leszerződött az NA Rt. a dunaújvárosi Duna-híd építésére, az új átkelőt 2006 végén adják át. Az M35-ös Görbeháza–Debrecen s az M7-es Nagykanizsa–Becsehely szakaszra az idén kötik meg a szerződést a tervek szerint. A tavaly decemberben elfogadott autópálya-törvény szerint jövőre 44, 2006-ban 322, 2007-ben pedig 205 kilométer hosszú új autópályát nyitnak meg a forgalom előtt.
Azt mondták a 15 éves lánynak a borsodi fiatalok, hogy mutatni akarnak neki valami fontosat
