Nem terveznek elég pénzt új sztrádákra

A 2005-ös büdzsé tervezett előirányzatai között a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése címén 33 milliárd forint támogatás szerepel, ám a megkezdett s folyamatban levő építéseket figyelembe véve legalább 254 milliárd forintra lenne szükség. Még Csillag István vezényletével aláírták a hét végén az M6-os autópálya érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszának koncesszióba adásáról szóló, az építkezéshez szükséges szerződéseket.

Putsay Gábor
2004. 10. 04. 19:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lesz fedezet a már megkezdett, s leszerződött autópálya-szakaszok építésére, ha a jelenlegi formában fogadja el az Országgyűlés a 2005. évi költségvetés tervezetét. A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére 33 milliárd forintot biztosítana a kormány a költségvetésből, a fejlesztések előkészítése címén pedig további 15 milliárd forint szerepel. A kormányprogram szerint ugyanakkor 2006 végéig 420 kilométer új autópályát adnak át, emellett 425 kilométer lesz építés és további 803 kilométer előkészítés alatt. A 2005. esztendőben az M5-ös és az M6-os koncessziós beruházásokat leszámítva 209 km hosszú autópályát és a dunaújvárosi Duna-hidat építik a megbízott cégek, megkezdődik az M0-s Duna-hídjának az építése is. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. két útszakasz kivételével valamennyi beruházásra megkötötte a kivitelezői szerződéseket.
*
A gyorsforgalmi úthálózat finanszírozásához – figyelembe véve, hogy az idei teljesítések egy részét is 2005-ben fizeti az NA Rt. – lapunk információi szerint 254 milliárd forintra lenne szükség. Kóka János, a Gyurcsány-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt múlt pénteken arról szólt: az autópálya-programhoz három forrásból teremtenék elő a szükséges öszszegeket. Egyrészt a költségvetésből, másrészt az európai uniós juttatásokból, harmadrészt pedig a PPP-program révén. Ez utóbbi szerint magánbefektetők finanszírozzák az útépítést és a karbantartást egy meghatározott futamidő alatt, az állam pedig évenként fizet az igénybe vett szolgáltatásokért. A PPP-rendszer azért nem jöhet szóba 2005-ben, mert a közbeszerzési eljárás részeként meghirdetett új szakaszokra már leszerződött és győztest hirdetett az NA Rt. Egyetlen autópálya-szakasz építésére nem hirdetett még eredményt az NA: a 17 kilométer hosszú Nagykanizsa–Becsehely sztráda pályázatáról várhatóan ebben a hónapban döntenek. Az NA Rt. a beruházások kivitelezőinek is halasztott formában fizet, ennek megfelelően 2005-ben és 2006-ban is jelentős tartozásokat kell kiegyenlítenie. A Kóka János által említett uniós források egyelőre bizonytalanok, hiszen a 2007–2015 között felhasználható kohéziós pénzekről még nem döntöttek az EU-ban, 2006-ig pedig egyedül az M0-s sztráda építéséhez nyújt Brüsszel pénzügyi támogatást. A jövő évi programban az M0-s keleti szektora, ezzel együtt a Vecsés–Üllő elkerülő gyorsforgalmi út építése szerepel, ugyanígy folytatják a kivitelezők az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi–Balatonszentgyögy, Zamárdi–Balatonszárszó, az M3-as Görbeháza– Nyíregyháza és a debreceni és nyíregyházi elkerülő szakaszok építését. Ugyancsak leszerződött az NA Rt. a dunaújvárosi Duna-híd építésére, az új átkelőt 2006 végén adják át. Az M35-ös Görbeháza–Debrecen s az M7-es Nagykanizsa–Becsehely szakaszra az idén kötik meg a szerződést a tervek szerint. A tavaly decemberben elfogadott autópálya-törvény szerint jövőre 44, 2006-ban 322, 2007-ben pedig 205 kilométer hosszú új autópályát nyitnak meg a forgalom előtt.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.