Pezsgő, hidegtálak, széles mosolyok, valamint egy tízmillió dollárról kiállított csekk fogadta a történelmet írt SpaceShipOne magánűrhajó tervezőjét, Burt Rutantot és munkatársait szombaton a St. Louis-i tudományos központban. Itt Rutanték megkapták az 1996 májusában létrehozott Ansari X-Prize-t és az említett összeget.
Amint arról már beszámoltunk, az üzletemberek magántőkéjének felajánlásával létrehozott díj kiírása egyszerű volt: a pályázónak 2005. január elsejéig egy három ember szállítására alkalmas járművet kellett a világűrbe, száz kilométeres magasságig eljuttatnia. Hogy a szabályok ne legyenek ilyen egyszerűek, az X-prize alapítói kikötötték: a mutatványt két héten belül meg kell ismételni. Több mint két tucat csapat versengett a jelentős összegű elismerésért. A sikerrel járt SpaceShipOne a Los Angelestől északra lévő Mojave légikikötőből, a sivatag közepéből indult útnak először szeptember 29-én, majd másodszor október negyedikén.
A tízmillió dollár nem is tűnhet soknak, ha figyelembe vesszük, hogy a magánűrhajó létrehozása és versenyeztetése még ezzel együtt is veszteséges vállalkozás volt: annak idején a milliárdos Paul Allen adott 20 millió dollárt a megépítésére. Burt Rutant és csapata nem ülhet sokáig a babérjain, egy Las Vegas-i szállodás, bizonyos Robert Bigelow a közelmúltban 50 millió dollárt ajánlott fel annak a magánszemélynek vagy csapatnak, aki Föld körüli pályára állít egy öt ember szállítására alkalmas űrjárművet. A mutatványt most is meg kell ismételni, ezúttal hatvan napon belül.

Így alakulnak az üzemanyagárak – nem mindegy, hol tankolsz