Ellentmondás a német autópiacon

Hírösszefoglaló
2004. 11. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németországban az idén már ötödik egymást követő évben csökkent a forgalomba hozott új személygépkocsik száma. 1999-hez képest a visszaesés mintegy 600 ezer autó. (Magyarországon évente 200-210 ezer új személykocsi kerül forgalomba.) A kereslet és kínálat piaci törvényének megfelelően a vonakodó vásárlói kedvet apadó árakkal kellene ellensúlyozniuk az autógyáraknak, hogy mégis vásárlásra bírják a német fogyasztókat. A helyzet azonban – paradox módon – éppen az ellenkezőjéről tanúskodik: 1999–2004 között az új gépkocsik ára folyamatos emelkedést mutat, igaz, kategóriánként eltérő mértékben. A német piacon ma már nem kapható kisautó 10 ezer euró (kb. 2,5 millió forint) alatti áron. Míg azonban a Toyota Yaris 1.0 vagy a Renault Clio áremelkedése egyszámjegyű maradt (5,8, illetve 7,7 százalék), addig a Ford Fiesta 1.3 vagy az Opel Corsa 1.0 ma jóval többe kerül (plusz 10,3, illetve 19 százalék), mint négy évvel ezelőtt.
A legmérsékeltebb árnövekedés ebben a kategóriában a Fiat Punto modellnél mutatkozik: az 1,2 literes motorú változat mindössze 25 euróval kerül ma többe, mint 1999-ben. A Ford Ka (–2,3 százalék) és a Peugeot 206 (–2,2 százalék) pedig olcsóbban vehető meg ma, mint öt évvel ezelőtt. A kompakt osztályban is akadnak még bombavételek: például a Ford Focus 1.4 Ambiente típus 76, a Toyota Corolla 1.4 pedig 446 euróval alacsonyabb áron kapható most, mint 1999-ben. Jóval drágábbak viszont a német gyárak modelljei. A VW Golf 1.4 típus ára 7,5 százalékkal, míg az Opel Astra 1.4 típusé 12,6 százalékkal nőtt 1999-hez képest – írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A középkategóriában már jelentősebb mértéket ölt a drágulás. A Ford Mondeo 1.8 ára még szerénynek mondható, 3,2 százalékkal drágult, ám vetélytársaiért már sokkal mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk a vásárlóknak. A VW Passat 1.6 literes modellje 10,5, a hasonló lökettérfogatú A4-es Audi 11,6, az ugyanilyen méretű Opel Vectra 13, míg a Renault Laguna 15,4 százalékkal lett drágább öt év alatt.
A felső középkategória bázismodelljeire 1999-ben még a 30 ezer euró körüli ár volt a jellemző. Öt év alatt azonban e kategóriában erőteljes árnövekedés zajlott le. A 2.4 literes Audi A6 ára 7 százalékkal, a BMW 520-é 15,1 százalékkal, a Mercedes E200 típusé pedig 16,7 százalékkal ment föl. Viszonylag jutányosnak mondható még a Volvo S80 modellje, amely „csupán” 5.9 százalékkal drágult.
A felső (luxus)kategóriában szintúgy ismeretlen fogalom az árstabilitás: míg a Mercedes S500 típus viszonylag mérsékelten drágult (9,6 százalék), addig az Audi A8 4.2 literes Quattro (négykerék-meghajtású) modelljéért 16,1 százalékkal kell ma többet fizetni – csakúgy, mint a BMW 740d típusért. Az áremelkedés abszolút mértéke itt már 10 335, illetve 10 732 euró, ezért a pénzért már új kisautót lehet kapni a német piacon! Az utóbbi öt évben tehát a gépkocsiárak a béreknél és a megélhetési költségeknél jóval nagyobb mértékben növekedtek Németországban. Ám éppen a növekvő eladatlan raktárkészletek miatt az autógyárak (és a kereskedők) általában nagylelkű engedményeket adnak a feltüntetett árból. Különösen, ha a vevő úgy lép fel az eladóval szemben, mintha az isztambuli vagy a teheráni bazárban volna: keményen alkudozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.