Közös team létrehozását fontolgatja a Boeing és a Northrop Grumman cég, hogy együtt megépíthessék a jövő űrjárművét, amellyel az amerikai űrkutatási ügynökség, a NASA felválthatná az űrsiklókat – adta hírül a BBC.
Az új űrhajó létrehozásának terve az idén került a NASA programjába, miután Bush elnök bejelentette: a Holdon kell állandó bázist létesíteni, ahonnan aztán távolabbi célok – elsősorban a Mars – felé útnak indítanák az űrkutató robotokat, majd a legénységet is szállító űrhajókat. Noha a nagyszabású tervet – hihetetlen költségigénye és amiatt is, hogy a Holdról semmivel sem könnyebb eljutni a Marsra, mint a Földről –, sok szakértő ellenezte, ez azonban kevés volt ahhoz, hogy az elnök elálljon szándékától, s immár az asztronautákat nagy távolságokba repítő űrjármű, a CEV megalkotása van napirenden.
Az űrsiklók helyébe lépő CEV-nek a fejlesztés első szakaszában be kell bizonyítani, hogy az asztronautákat biztonságban el tudja juttatni Föld körüli pályára, s csak azután indulhatna kozmikus felfedezőútra a Marsra, majd a remények szerint a Naprendszer távolabbi bolygóira is. A Mars-utazásra szánt CEV terveiről egyelőre annyit lehet tudni, hogy a jármű felszálló- és visszatérőegységből állna. Az asztronautákat visszahozó része a vörös bolygó körül keringene, amíg a másik egységgel elindul hozzá a Marsról a legénység, és a két rész összekapcsolódik. A legalább hat hónapi utazás végén az űrhajósok földet érnek a hővédő pajzsokkal ellátott kabinban, amelyet ejtőernyők is fékeznek majd.
A CEV váltaná fel az űrsiklókat a Nemzetközi Űrállomás (ISS) ellátásában is.
Az amerikai tervek szerint az űrállomásra repülő változatot 2008-ig fejlesztik ki, és legkésőbb 2014-ben már rendszeresen közlekedne a Föld és az ISS között.
Pénzt kértek az idős házaspártól a gyermekük temetésére, aztán jött a bökkenő
