Felgyorsult az európai szén-dioxid-kereskedelem. A távirati iroda híre szerint ennek az az oka, hogy a vállalatok már az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátásának uniós szintű szabályozásának januári bevezetésére készülnek. A kereskedés üteme nyáron nőtt meg, miután Brüsszel megkezdte az egyes országok szén-dioxid-kibocsátási terveinek, a kibocsátási kvóták határértékeinek jóváhagyását, s véget ért a kvóták nagyságát illető bizonytalanság.
A szén-dioxiddal való kereskedés alapját az teremtette meg, hogy az unió a kiotói klímavédelmi elveknek megfelelően az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának jelentős visszafogását vállalta. Január elsejétől minden szennyező csak számára meghatározott mennyiségű szennyezést engedhet a levegőbe, s aki a kvótát túllépi, vásárolni kényszerül attól, aki alatta marad a számára megszabott szintnek. James Emanuel, az Evolution Markets brókercég vezetője közlése szerint a napi forgalom százezer tonnára nőtt. A Point Carbon elemzőinek adatai alapján októberben összesen 1,7 millió tonna szén-dioxid fordult meg a piacon. Bár a növekedés jelentős, a mennyiség még kicsiny az unió összes szén-dioxid-kibocsátásához viszonyítva. Egy átlagos széntüzelésű erőmű éves kibocsátása ugyanis körülbelül 3,5 millió tonna. Egyébként négy európai energiatőzsde száll majd be a szén-dioxid-kereskedésbe, a kelet-európai nagy cégek viszont eddig nem mutattak érdeklődést az üzlet iránt. Hazánkban egy cég dolgozik ezen a piacon.
A legaktívabb szereplők a Shell, a British Petrol és az RWE. Érdeklődtek a bankok is, ám közülük csak kevés lépett a piacra: ebből a körből a legaktívabbnak a holland–belga Fortis bizonyult.

Waze: eltűnhet a legfontosabb funkció, ez minden autóst érinthet