Skótok-e a skótok?

Stefka István
2004. 11. 09. 21:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napóleoni háborúk idején figyeltek fel az emberek arra, hogy a véres harcok után a csatamezőn vöröslő pipacsok nőttek. Pipacserdő kísérte a későbbi harcok helyszíneit, különösen az első világháború idején. 1915-ben John McGrae skót költő verset írt a flandriai (Flaunder’s Field), Marne folyó melletti, Észak-Franciaországban dúló harcokról, amiben az elhunyt angol, skót és amerikai katonák szimbólumának nevezte a mákfélék e különleges fajtáját, a gyorsan elvirágzó pipacsot. Az első világégés befejezéséig több millió ember maradt a csatamezőkön, amikor is 1918-ban az YMCA-nak, az amerikai és keresztény ifjúsági szervezetnek dolgozó egyik kantinos nő elsőként tűzte ki kabátja hajtókájára a pipacsot, a poppyt. Ettől az időponttól számítják az angolszász országokban ennek a tradíciónak a kezdetét, amely azt is jelentette, hogy aki kitűzte a poppyt november 1-jén, azok az emberek szolidaritást vállaltak a hazájukért elesett katonákkal.
A poppy-hagyomány Nagy-Britanniában ma is élő, különösen Skóciában a mindenszentek napján (halloween), hiszen a skót gárdaezredek vették fel általában először az ellenséggel a harcot, mint a legbátrabb katonák. Nem véletlenül, hogy a legnagyobb vérveszteségeik is nekik voltak. Edinburgh-ban, St. Andrewsban és Dundee-ban, ahol nemrég jártam, november elején az emberek tiszteletüket fejezték ki azzal, hogy kabátjuk hajtókáján ott díszelgett a gombostűvel feltűzött, impregnált papírból készült piros pipacs. Stewart McIntosh, a Dundee-ban, a skót kikötővárosban élő taxisofőr büszkén viselte a szimbólumot, mondván, nagyapja a Somme folyó melletti „állóháború” egyik áldozata volt. Kérdésemre, mit szól ahhoz, hogy Tony Blair brit miniszterelnök a minap a parlamentben viselte a pipacsot, csak enynyit válaszolt: oké! Majd leszegte a fejét, és krákogott egyet, nemtetszését kifejezve, hogy az angolokról érdeklődök, és nem a skótokról. A skót nemzeti büszkeség, a különállásért folytatott harc eggyé kovácsolta a skótokat. Pedig több évszázad után éppen Tony Blair idején írták ki a népszavazást, amelyben a skótok parlamentjük visszaállítása mellett voksolhattak. Az edinburgh-i várban és Skócia minden középületén ott leng az angol lobogó mellett a skót nemzeti zászló, a fehér András-kereszt kék mezőben. Szent András egyébkén Skócia védőszentje. A legendák szerint Szent Andrást Patraszban feszítették X alakú keresztre – amelyet ezért hívnak András-keresztnek –, miután azt mondta, nem méltó arra, hogy ugyanúgy haljon meg, mint Jézus. A szent relikviái a népvándorlás során Skóciába kerültek, így letta kereszt Skócia egyik szimbóluma.
Hogy skótok-e a skótok a közbeszéd értelmében, azt nemigen tapasztaltam. Legalábbis a sört gavallérosan mérik a pubokban. Színültig teli korsónál kevesebbet soha nem kaptam. A hab domború volt, majdnem lecsorgott, mert a sör az üveg pereméig ért. Néhány pubban, amelyekben esténként már többször is megfordultam, asztal- szomszédaim meghívtak egy pint sörre. Természetesen Tennentre, igazi skót sörre. A lager típusú sör itatja magát, de több pinttől (kb. fél liter) már könnyen megszédül az ember. A skótok a whiskyjükről híresek, de legalább annyira nevezetesek a sörkészítésükről is. Meglepődtem, amikor Edingburgh-ban, a Waverly pályaudvar mellett betértem egy kétszáz éves, hatalmas légterű vendéglőbe, amelynek faburkolatú mennyezetét indiai motívumok díszítették, a bárpultja húsz méter hosszan elnyúlt, s mögötte – megszámoltam – huszonkét sörcsapból huszonkétféle sört lehetett választani. Csak néhányat említek a sörökből a világostól a fekete színű Guinnessig. A Tennentről már szóltam, de a barna Stuart Ale, a háromféle McEwans, a Black Gold, a világos színű Miller, a Caledonian és a Harocestoun színesítették a választékot. Nem véletlen ez a népszerűség, hiszen a skót fővárosban csaknem hétszáz pub található, az óvárosi Rose Streeten a legtöbb, amelyek telt házzal üzemelnek. A skótok többsége nem gazdag ember, de a társasági életre, a pubokban elköltött italra láthatóan nem sajnálja a pénzt. Érdekes, hogy minden esetben – akár ételről legyen szó – a fogyasztás előtt rögtön a pultnál kell fizetni. Távozni tehát nem lehet fizetés nélkül. A buszon sem lehet bliccelni. Sorok állnak a buszmegállókban, mert csak egy ajtón lehet le- és felszállni, ugyanis a buszsofőrnél kell megváltani a menetjegyet.
Skóciában barátságosak, szolgálatkészek az emberek, nemcsak egymással, hanem a külföldiekkel is. Kérdésekre, útbaigazítási kérésekre kimerítő választ adnak. A városi közutakon a számunkra furcsa bal oldali közlekedés mellett sincs szabálytalan előzés, dudálás, idegeskedés. A gyakran zöldre váltó gyalogos-átkelőhelyi lámpáknál türelmesen várakoznak az autósok. Már említettem, hogy a rövid idő alatt baráttá vált Stewart McIntosh mennyire büszke skót nemzetiségére. De büszke arra is, hogy neve alapján az ősei klánok voltak, akik meghatározták a kelta eredetű társadalmi rendszert, Skócia történelmét. Amikor megtudta, hogy magyar vagyok, már nem szegte le a fejét, nem krákogott, mint az angolok és németek említésénél, hanem elismerően bólogatott, és azt mondta: igen, a magyaroknak nagy történelmük van! S talán ekkor magukra is gondolt. Mert van közös a sorsunkban: a két nép, a skót és a magyar évszázadokon keresztül küzdött, harcolt a függetlenségéért.
Bár rövid időt töltöttem Skóciában, oldalakat tudnék írni költőjükről, Robert Burnsről, írójukról, Walter Scottról, a legendás edinburgh-i fesztiválról, a ,,rettenthetetlen” William Wallace-ról, a golf fővárosáról, St. Andrewsról, a Loch Nessről és Nessie-ről, a tó szörnyéről, továbbá a számtalan műemlékromról, a skót történelmet visszaidéző kastélyokról, várakról. De én a szürke, gránittömbökből épült lakóházak között az embereket kerestem, a lelket, a szellemet, amely ezt a sokszor esős, ködös országot mégis széppé, barátságossá, élhetővé teszi.
A búcsú Skóciától rendhagyóan sikerült. A kétszázezer lakosú Dundee ékessége a Tay-öbölt a déli parttal összekötő viktoriánus stílusú vasúti híd, amelynek hossza meghaladja a három kilométert. Ide igyekeztem, a vasútállomáshoz. Stewartot kértem, hogy a taxijával vigyen oda. Útközben beszélgettünk a britek iraki szerepvállalásáról. Véleményt erről nem nagyon formált, de megjegyezte: Irakban az épületeket, városrészeket romba döntő gyilkos harc helyén nem terem pipacs, ott nem marad meg. A talányos válasz birtokában búcsúztam el Stewarttól. Az utazás árát nem fogadta el, mondván, ő skót, és a barátság olykor előbbre való az üzletnél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.