Gorombaság és utcára vitt politika

Navracsics Tibor, Orbán Viktor kabinetfőnöke szerint a magyar médiafogyasztási szokásokban nagyon erős a politikai irányultság megerősítésére való törekvés. Az MSZP-nek 2002-ben az volt az egyetlen esélye a hatalom megszerzésére, ha a gorombaságig kritikus az akkori kormánnyal szemben – mondta Ron Werber kampánytanácsadó egy tegnapi konferencián.

Czirják Imre
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellenzékben a hatalom megszerzése lehetetlen anélkül, hogy a gorombaságig kritikusok lennénk a kormánnyal szemben – jelentette ki tegnap Ron Werber, az MSZP volt kampánytanácsadója a 2002-es negatív kampányra vonatkozó kérdésre a Politikai kommunikáció 2004 című konferencián, a Zsigmond Király Főiskolán. Ehhez kapcsolódva kijelentette, a gazdasági helyzet akkor nem volt ennyire borzalmas. Szerinte tehát az MSZP csak úgy nyerhette meg a választásokat, ha annyi kritikát zúdít a Fideszre, amennyit csak lehetséges. Az izraeli kampánytanácsadó – aki csak turistaként tartózkodik Magyarországon – hangsúlyozta: a kampányidőszak nem arra való, hogy neveljük az embereket, hanem hogy érzelmeiket a lehető legjobb módon befolyásoljuk. Az emberek attól függően választanak, hogy miképpen érzik magukat. Az európai parlamenti választásokról szólva elmondta: nem volt véletlen, hogy sem az MSZP, sem a Fidesz nem foglalkozott az unióval. Hozzátette: ha ő a frissen csatlakozott országok állampolgára lenne, akkor talán „mérsékelt módon euroszkeptikus” lett volna. Szerinte az EP-kampányban jobb volt a Fidesz propagandája. „Megemelem a kalapom” – tette hozzá. Ugyanakkor úgy vélte, a szavazás csak egy időközi presztízsharc volt a két nagy párt között, de semmi köze sincs a 2006-os választásokhoz.
Werber elsődleges fontosságúnak nevezte a közvetlen kapcsolat megteremtését a választókkal.
– Csak ezt követi a fontossági sorrendben a média, míg a fizetett média a tizedik a sorban – fogalmazott. Sőt, szerinte az utóbbi egyszerűen pénzkidobás. Az MSZP 2003 őszén újra kivonult az utcára röplapokkal és a Tények és hazugságok című füzettel, és óriási hibának nevezte, hogy ezzel kapcsolatban olyan vélemények fogalmazódtak meg a baloldalon, miszerint nem szabad utcára vinni a politikát. Politizálni nem csak a Gerbeaud kávéházban kell – jegyezte meg. A kampány során elkövethető legnagyobb hibák közé sorolta az arroganciát, illetve a választókkal szembeni leereszkedő hozzáállást. Az utca embere dönti el a választásokat, nem az értelmiségiek és az újságírók – fogalmazott.
A konferencián felszólalt Navracsics Tibor, Orbán Viktornak, a Fidesz elnökének kabinetfőnöke is. Kifejtette: az ezredforduló demokráciájában nem lát szorosabb összefüggést a kommunikációs technológiák tökéletesedése és a választók állásfoglalásának racionalitása között. A technika fejlődése annyiban fontos, hogy valamilyen módon választásra bírjon. Szerinte nem biztos, hogy a tanulás útján elsajátítható tudás a legfontosabb. Nem ritkán a nép egyszerű fia sokkal bölcsebb, mint az az értelmiségi, aki egész nap elemez. Olyan tudás is van ugyanis, amely tapasztalatból adódó életbölcsesség. Úgy vélte, a napilapok talán kevésbé alkalmasak arra, hogy a kollektív vagy egyéni emlékezet egyes elemeit felvillantsák. A film például alkalmasabb a politikai közösség szocializálására.
Nem nevezte biztosnak, hogy a magyar választópolgárok sokoldalú és tárgyilagos információkra várnak. Ugyanis tetten érhető az, hogy politikai lojalitásuk, illetve alapvető politikai irányultságuk megerősítése befolyásolja őket médiafogyasztásuknál. Kérdésre válaszolva Navracsics elmondta: továbbra is fenntartja az előző ciklusban tett megjegyzését a közszolgálatiságról, miszerint a kormánynak lehetnek privilégiumai az ilyen médiában. Ugyanakkor a közszolgálatiságtól elvárható, hogy mindenki értesülhessen ebből a forrásból kedvenc pártjának eseményeiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.