Tovább erősödött az utóbbi években tapasztalható tendencia a tavalyi Mikulás-szezonban. A piac mennyiségben is fejlődött, de a jelentősebb növekedés mégis értékben volt tapasztalható. Ez a változás két dolognak köszönhető. Az egyik, hogy a piac egyértelműen elmozdult a magasabb értékeket képviselő valódi csokoládéból készült termékek felé a gyengébb minőségű, kakaós tejbevonó masszából készült portfólióhoz képest. Másrészt a különböző játékokat tartalmazó karácsonyi csomagok, illetve speciális csomagolások térhódítása is nagyban hozzájárult a piac értékbeli növekedéséhez. Ezek a hagyományostól eltérő, magasabb értéket képviselő specialitások évről évre nagyobb árbevételt hoznak, és növekvő jelentőségűek a választékon belül. Jelenleg a teljes szezonális árbevétel negyedét adják – nyilatkozta lapunknak Miklós Panna, a Nestlé Hungária Kft. brand managere, hozzátéve: feltételezéseik szerint az utóbbi években tapasztalható piaci trend a 2004-es karácsonyi szezonban sem alakul majd másként.
– Egyre inkább beszélhetünk elkülönítve a tejcsokoládé-, illetve a nugátpiac alakulásáról, ami az árakban is megmutatkozik. A portfólió elmozdulása lehetőséget ad a gyártóknak, hogy árszínvonalban is egyértelmű különbséget tegyenek a valódi csokoládéból, illetve kakaós tejmasszából készített termékeik között. A nugáttermékek átlagos kilóára nagyságrendileg a fele a tejcsokoládéból készítetteknek, így egyértelmű piaci szegmentációról beszélhetünk, mind a termékminőséget, mind az árat illetően. Az ajándékcsomagok – tovább különülve a nugátfiguráktól – a tejcsokoládé figurák átlagárának duplájáért értékesíthetőek, ezáltal mintegy függetlenítik magukat a szorosan vett figurapiacon tapasztalható árversenytől. Ezen a szegmensen belül a fogyasztó sokkal inkább a márka, a minőség és az esztétikus megjelenés alapján dönt, mint az ár figyelembevételével – ismertette Miklós Panna.
A tejcsokoládé és a nugát közötti jelentős árkülönbség miatt a tejcsokoládé figurákat meg kell különböztetnünk a fogyasztó szemében a nugáttermékektől, hiszen a jobb minőségű csokoládé önmagában nem elegendő ösztönzés arra, hogy a fogyasztók a magasabb árat kifizessék. A differenciálás kulcsa a márkázás, hiszen egy ismert márka a minőség védjegyeként szolgál, mert ezeknél a termékeknél a fogyasztó biztosan tudja, hogy valódi csokoládéra és standard minőségre számíthat – mondta a szakember, rámutatva, hogy a Nestlé a már évek óta megszokott rendszerben kakaós tej termékeit az idén is márkázatlanul, valódi csokoládé termékeit pedig márkák alá besorolva értékesíti. – Cégünk bevezetett márkáival jelentkezik ebben a szezonban is. A választékban megtalálható a Boci, amely országosan az első számú márka volt a tavalyi értékesítések alapján. Továbbá a Smarties, a Nesquik, az After Eight, illetve a Nestlé márkáink találhatók meg az idei karácsonyi szezonális választékban – tette hozzá a Nestlé képviselője.
Miklós Panna a 2004-es szezon kapcsán elmondta, teljesen megújították portfóliójuk húsz százalékát, és az ismertetett piaci tendenciák szellemében a fejlesztések során a hangsúlyt elsősorban az ajándékcsomagokra, illetve speciális csomagolásokra helyezték. A cég a felnőttekre is gondolt. Az idén az After Eight termékek között megtalálható lesz a mentolos étcsokoládéból készült 20 grammos és 125 grammos Mikulás is. Az újdonságok mellett a választék további 30 százalékán vittek végbe kisebb módosításokat, amelyek eredményeként változott a formátum, frissült a grafika. A külcsín módosítása mellett növekvő hangsúlyt fektettek arra, hogy a termékek a különböző bolttípusok számára megfelelő kiszerelésekben legyenek elérhetőek.
Révész Bulcsú hiába bizonyult eredményesebbnek Ronnie O'Sullivannél
