Túladna a kormány a Ferihegyi repülőtéren

Putsay Gábor
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ferihegyi Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. privatizációja esetén az egyik legértékesebb és legnagyobb nyereséget termelő állami vállalaton adna túl a kormány. Draskovics Tibor pénzügyminiszter ezt a szándékot a szükséges fejlesztésekkel indokolta: mint mondta, meg kell tenni a „nagy ugrást” ahhoz, hogy a beruházásokat megvalósítsák. A privatizációs törvény szerint a BA Rt. magánosítása esetén huszonöt százalék és egy szavazati arány maradna az állam tulajdonában. A BA forgalma jelentősen növekszik, a fejlődés az elkövetkező években szinte biztosra vehető. Az utasszám év végére eléri a 6,5 milliót, 2009-ben pedig tízmillióan fordulhatnak meg a terminálokon.
A BA Rt. adózás előtti eredménye 2004 első kilenc hónapjában 8,5 milliárd forint volt, ami 2003 hasonló időszakához képest 264 százalékos növekedés. Az árbevétel a bázishoz képest tizenkilenc százalékkal, 24,8 milliárd forintra emelkedett. Az állami vállalat idei nyeresége 10,4 milliárd forint körül alakul. A repülőtér beruházásai jelentősek, a fejlesztéseket döntően saját forrásból valósítják meg. A kormány most arra hivatkozik, hogy a középtávon tervezett beruházásokhoz szükséges a tőkebevonás. Tény, hogy az elképzelt fejlesztéseket önerőből nem tudná megoldani a BA, ugyanakkor az új tulajdonos is leginkább bankhitelből tudná fejleszteni Ferihegyet. A BA ugyanúgy hozzájutna kedvező hitelekhez, mint a lehetséges befektető.
A kormány tervei között szerepelt eddig is a BA Rt. privatizációja, az ügy azonban azért válhatott enynyire sürgőssé, mivel az állam önmagában nem tud túladni a Malév Rt.-n. A Malév iránt érdeklődő befektetőcsoportok viszont korábban jelezték: a cég leginkább a repülőtérrel együtt lenne értékes. Mint ismert, a kínai Hainan Airlines vezetése is közölte, hogy főleg a repülőtér privatizációjában vennének részt. Ugyanígy számol a magánosítással a Demján Sándor érdekeltségébe tartó Euroinvest Rt. is, amely indult a Malév-pályázaton. A Demján-cég és a Hainan pedig korábban kifejezte együttműködési szándékát, amely szerint közösen vesznek részt a magánosításban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.