Európa megnyerte a légiháborút

Stefan Lázár
2005. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magas rangú uniós politikusok jelenlétében kezdődik el ma a polgári légi forgalom új korszaka. Jacques Chirac francia államelnök oldalán Gerhard Schröder német kancellár és Tony Blair brit kormányfő jelenlétében mutatják be a franciaországi Toulouse-ban a világ mindeddig legnagyobb személyszállító repülőgépét, az Airbus A380 prototípusát. Az A380 végleg az európai repülőgépgyártás sikerét jelenti az amerikai konkurenciával szemben.
A francia–német kezdeményezésre létrejött EADS-konszern több mint tizenkétmilliárd eurót fektetett bele az óriási madár tervezésébe. A bemutatásra kerülő produktum adatai felülmúlnak minden eddigi gyakorlatot és elképzelést, és jóval túltesznek a közvetlen ellenlábason, az Egyesült Államokban gyártott Boeing Jumbo 747-esen. A nyolcvanméteres szárnyfesztávú gép ötszázhatvan tonna súllyal képes a rajtra, fedélzetén ötszázötvenöt utassal. Charter változatban ezt a kapacitást nyolcszázötven személyre lehet növelni. Az A380 hatótávolsága tizenötezer kilométer. Kerozinfogyasztása tizenhárom százalékkal kevesebb. A gép gondokat okoz a fogadó repülőterek számára, mert azokat még át kell alakítani. Eddig hatvan repülőtér igazgatósága jelentette be, hogy hajlandó felkészülni az új időszakra.
Az A380 tavasszal mutatkozik be majd a levegőben. 2006-ban pedig végleg megkezdi a nemzetközi utasforgalmat, elsőként a Singapore Airlines légitársaság szolgálatában. A német Lufthansa tizenöt gépre adott rendelést. A gép technológiailag is új mércét állít fel. Gyártásához az ipari újdonságnak mondható, úgynevezett glare anyagot használják fel, az alumínimum és az üvegrost keverékét, amely kevesebb súly mellett magasabb terhelhetőséget garantál. Egyelőre megválaszolatlan kérdés, hogy a légitársaságok valóban igényt tartanak-e arra a luxusra, amely a hetvenhárom méter hoszszúságú törzsben bárokkal, butikokkal, fodrászüzletekkel, játékkaszinóval, edzőtermekkel és a gyerekek számára berendezett játszóterekkel kecsegtet. Az utasok két emelet és három kategória között válogathatnak. A helyüket sem kell majd sokáig keresgélniük, nevüket lézersugárral vetítik ki az eddigi, átlagosnál szélesebb ülésre. Az üzemköltségek tizenöt-húsz százalékkal csökkennek.
Az EADS közlése szerint az óriási madár elkészítése hatezer személynek biztosít állandó munkahelyet, a kisebb szállítócégek szerte az EU-ban további kilencezer munkavállalót foglalkoztatnak. A különböző alkatrészeket Európa tizenhat városában készítik. Innen szállítják őket azután Toulouse-ba, ahol a gépet végleg összeszerelik. Az európai–amerikai konkurenciaharcban az A380-nal végleg az öreg kontinens javára billen a mérleg. E fordulat bekövetkezte már tavaly érezhető volt. Amíg az EADS tavaly háromszázhúsz gépet adott el, addig a Boeingnek csak kétszáznyolcvanöt gyártmánya talált vevőre.



Lufthansa Svájcban?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.